Lurer du på hva du må betale for flyttevask i Bergen? Setter du et vaskebyrå på saken, slipper du å bekymre deg for om det blir tilstrekkelig rent og om du rekker å bli ferdig i tide. Men hvordan finne riktig byrå til jobben? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på flyttevask i Bergen, hva som vanligvis inkluderes i prisen, og om det faktisk er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
For å beregne prisen for flyttevask vil vaskebyråene normalt basere seg på antall kvadratmeter. I tillegg kommer eventuelle ekstratjenester, som fasadevask eller bortkjøring av avfall, og andre faktorer som kan gjøre at prisen stiger. Eksempler på dette kan være at du har flere bad, eller at det har vært røyket inne i boligen.
For å få et reelt prisestimat på din bolig anbefaler vi at du kontakter aktuelle tilbydere i nærområdet ditt. Til tross for at flrere av byråene har kostnadskalkulatorer på hjemmesiden sin er ikke dette et redskap som fører frem til et bindende tilbud, du vil kun få veiledende priser. Du kan gjerne etterspørre en gratis befaring.
Her følger noen generelle priseksempler:
Du vil finne både dyrere og rimeligere tilbydere i Bergen som kan ta flyttevasken din, men husk at pris ikke er alt som betyr noe. Det dyreste byrået er ikke nødvendigvis det beste, og det billigste alternativet er ikke nødvendigvis det som lønner seg totalt sett. Både pris, tilgjengelighet og ikke minst kvalitet er viktige faktorer du må tenke over, men hvilke hensyn som veier tyngst er i bunn og grunn opp til deg. Vår klare anbefaling er imidlertid at du ikke ser deg blind på prisen.
Bergen er kjent som vestlandets hovedstad og er Norges nest største by. Det innebærer at her er et stort marked for rengjøringsbyråene. Noe som vil si at det også er et stort marked for useriøse tilbydere og bedrifter som driver ulovlig. Derfor er det viktig at du gjør det du kan for å forsikre deg om at byrået eller firmaet du benytter deg av, er godkjent av arbeidstilsynet og ikke driver svart virksomhet.
Det er mange grunner til at dette er noe du ikke skal ta for lett på:
Vikarbyråene er relativt samkjørte når det kommer til hva som inkluderes i en standard flyttevask, selv om du kan møte på lokale forskjeller.
Det som vanligvis inkluderes, er:
Disse punktene er altså ganske selvsagte hos alle vaskebyrå, selv om detaljene kan variere litt. Byråene vil også kunne skreddersy en pakke som er tilpasset din bolig, men dette medfører ofte litt ekstra kostnader.
Dersom vaskebyrået må bruke mer tid, mer personale eller spesialutstyr vil det som regel medføre ekstra kostnader. Dette er først og fremst relatert til boligens utforming, for eksempel dersom det er veldig høyt under taket eller du har vinduer som er unormalt store. Dette krever ofte spesialutstyr. Andre gode eksempler er boliger med ekstra bad eller flere kjøkke, da slike rom er mer tidkrevende å vaske.
Renholdsbyråer kan også ofte tilby deg en rekke tilleggstjenester mot et tillegg i prisen. Dette kan for eksempel være hagestell, fasadevask, fjerning av avfall, levering av innbo til bruktbutikk eller hjelp til boligstyling dersom du skal ha visning.
Her har vi samlet noen av de mest kjente tilbyderne i Bergensområdet som du kan ta utgangspunkt i når du skal gjøre dine egne undersøkelser. En grei tommelfingerregel er å kontakte minst tre ulike tilbydere for å få et pristilbud.
Jurgita Renhold AS tar på seg oppdrag i hele Bergen kommune, og har tre dagers fornøydgaranti. De tilbyr gratis befaring, men oppgir ikke priser for flyttevask på hjemmesiden sin.
CityMaid har en priskalkulator på hjemmesiden sin der du enkelt kan legge inn postnummer og antall kvadratmeter for å få et prisestimat på din flyttevask. Dette er imidlertid en av de dyrere aktørene vi undersøkte, med en minimumspris på 5.500 kroner.
Freska oppgir priser basert på antall kvadratmeter på hjemmesiden din, men understreker at dette kun er veiledende priser. Minimumsprisen 3.600 kroner for leiligheter under 45 kvadratmeter.
Renco Renhold AS har priser fra 3.200 kroner for boliger på under 50 kvadratmeter. De garanterer for kvaliteten så sant du ikke er profesjonell utleier.
Vi anbefaler at du takker ja til gratis befaring dersom du har tid og mulighet til dette, da det vil hjelpe vaskebyrået med å fastsette prisen. Spesielt i større boliger kan det være vanskelig for byråene å beregne prisen uten å se boligen. Siden konkurransen mellom de ulike tilbyderne i Bergen er relativt stor, vil de ofte kunne strekke seg langt for å få deg som kunde, og gratis befaring er dermed slettes ikke et uvanlig tilbud.
Det er ikke alltid det er rom i budsjettet til å leie inn hjelp, og i slike tilfeller er det slettes ikke umulig å ta flyttevasken selv. Det krever imidlertid litt planlegging fra din side, og kanskje litt hjelp fra familie og gode venner.
Start med å gå gjennom rom for rom og noter deg hva som må gjøres, og hva slags utstyr du trenger. Husk at ulike materialer krever ulik behandling, det er ikke alt som tåler eller trenger å vaskes med såpe og vann.
Du kan godt ta utgangspunkt i denne listen, og ta egne notater i tillegg:
Uansett om du skal flytte fra en eid eller leid bolig er flytting ofte forbundet med en del styr. Alt du eier skal organiseres og pakkes ned, ofte i løpet av kort tid. At flyttevasken skal tas på toppen av det hele, etter en standard som du ikke er helt sikker på, kan gjøre hele prosessen til et stort ork.
Om det er aktuelt å leie vaskebyrå eller ikke vil avhenge av din personlige økonomi og praktiske hensyn som må tas i forbindelse med flyttingen. Dersom du for eksempel skal flytte til en helt annen kant av landet er det ikke sikkert det er praktisk mulig for deg å ta flyttevasken selv.
Enten du leier vaskebyrå eller gjør jobben selv, er det ditt eget ansvar som utflytter at boligen er ren og klar for nestemann når du har flyttet ut. En stor fordel med vaskebyråene er at de ofte tilbyr en eller annen form for garanti. Det vil si at dersom du eller den som skal ta over boligen ikke er fornøyd med rengjøringen, vil byrået komme å rette opp i det uten ekstra kostnader. Siden flyttevask er en svært vanlig kilde til konflikt, kan dette være gull verdt for deg som forbruker.
Mye av grunnen til at det ofte oppstår konflikter i forbindelse med flyttevasken er at det ikke finnes en konkret standard eller fasit på hva som regnes som en godkjent flyttevask. Vi kan alle være enige i at boligen skal være ryddet og rengjort, men det finnes utallige oppfatninger av hva dette innebærer, og hva som egentlig er rent nok. Siden renholdsbyråene har lang erfaring med flyttevask vil de også vite hva som vanligvis kreves for å få flyttevasken godkjent, men dette krever at du velger riktig byrå.
For å øke sannsynligheten for at du blir fornøyd med byrået du velger, anbefaler vi at du tar deg tid til å gjør litt grundige undersøkelser. Dette gjelder spesielt dersom du velger å gå for et litt mindre, ukjent byrå eller et enkeltpersonsforetak.
Følg gjerne denne sjekklisten:
Selv om de seriøse byråene ofte tar en litt høyere pris, er det bedre å betale litt mer for å være litt tryggere på de menneskene du skal slippe inn i boligen din.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg