Går du med flytteplaner? Vurderer du å finne et nytt sted å bo? I så fall er det mange ting du bør tenke på. Jo mer og jo bedre du planlegger, desto mer smertefritt vil prosessen gå, både med tanke på det praktiske og økonomiske. I denne guiden har vi samlet alt du bør være oppmerksom på for å gjøre flyttingen så enkel og rimelig som mulig - enten du er skal flytte hjemmefra for første gang, eller er flytteveteran. Vi gir deg råd om priser, kostnadssparing og flytting generelt. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Visste du at hvert år så flytter hele 250.000 nordmenn mellom ulike fylker eller kommuner? Og nesten dobbelt så mange flytter innad i sin egen kommune. I følge Statistisk sentralbyrå er Norge faktisk et av de landene i Europa der folk flytter mest.
Ikke uventet er det unge voksne som flytter mest, gjerne i forbindelse med studier. Men stadig flere nordmenn over femti skifter også bosted. Noen stiger i boligkarrieren etterhvert som økonomien tillater det, for eksempel bytter ut en leilighet med enebolig. Andre går den andre veien, stadig flere eldre velger å bytte ut hus og hage med en urban leilighet.
Hvis noen tror det er typisk norsk å være treig og bofast, så må de tro om igjen. Du er altså i godt selskap om du er på flyttefot.
De fleste som skal flytte har to kategorier spørsmål og bekymringer. Det ene er det rent praktiske rundt flytteprosessen. Hvilket flyttebyrå skal du bruke, hvor får du tak i rimelige flyttekasser, går egentlig stuebordet inn bilen hvis du legger ned baksetene og så videre.
Det andre dreier seg om formalitetene. Hvilke myndigheter og etater man skal melde fra til og lignende. Og hva med posten? Blir den automatisk ettersendt eller hvordan fungerer det egentlig?
Både offentlige myndigheter og Posten vil gjerne ha oversikt over hvor folk bor. Og når du flytter er det ditt ansvar å melde fra om dette.
Flyttemelding. For å melde fra til Folkeregisteret skal du bruke Skjema for flyttemelding. Dette finner du på nettsidene til Skatteetaten. Regelen er at du må melde fra om flyttingen tidligst 31 dager før og innen åtte dager etter at du har flyttet.
Posten. For at posten skal komme til din nye adresse, klikker du deg inn Postens nettsider og melder adresseendringen der. Du trenger ikke vente med å melde fra om den nye adressen til du faktisk har flyttet. Gjør du det på forhånd så slipper du å få ettersendt post med de forsinkelsene det medfører - som regel to dager.
Posten videresender forøvrig brev uten kostnad i opptil to måneder. Ønsker du videresending av post etter det, må du betale.
På Postens nettsider kan du nå faktisk også melde flytting til Folkeregisteret samtidig som du melder fra om din nye postadresse.
Kanskje har du også behov for å si fra til venner og organisasjoner, foreninger og kundeklubber? Tiden da du måtte ringe rundt eller sende hundrevis av SMS-er heldigvis forbi. Nå finnes det nettløsninger som hjelper deg med dette, som for eksempel Flytteportalen.
Skole og barnehage. Har du barn i skole eller barnehage, er det egne prosedyrer og regler som gjelder for melding av flytting. Som regel har kommunens nettsider informasjon om dette. I alle tilfeller bør du sette deg inn i hva som gjelder i din families tilfelle i god tid før flyttingen skal finne sted.
Er du student? Hvis du skal flytte hjemmefra og bo på hybel for å studere, er det derimot litt andre vurderinger du bør gjøre. Om du for eksempel er rimelig sikker på at du kommer til å bo i din nye hjemkommune i flere år, kan det være greit å melde flytting først som sist. Da kan du for eksempel stemme i lokalvalg der du bor.
I mange kommuner blir det også enklere å få fastlege hvis du er folkeregistrert på stedet du bor. Et tips er at du sjekker med din nåværende fastlege hva som blir konsekvensene hvis du velger å folkeregistrere deg der du studerer.
Som student er det ingenting som forplikter deg til å melde flytting til Folkeregisteret. Du kan altså fortsatt ha folkeregistrert adresse på hjemstedet ditt. Men vil du ha posten levert direkte til studentboligen din, må du melde adresseendringen til Posten.
Når det gjelder Lånekassen stiller de ingen krav om at du skal melde ny adresse til Folkeregisteret for å kunne bli regnet som borteboer. Går du på videregående kan du altså potensielt få borteboerstipend uten å melde flytting.
Om du skulle glemme eller velge å utsette å melde fra til Folkeregisteret, er det ikke noe problem å gjøre det når som helst senere.
Flytte til utlandet. Skal du flytte til utlandet, det vil si oppholde deg i et annet land i minst seks måneder, må du også melde flytting til skatteetaten. Skatteetaten bestemmer så om de vil endre din oppføring i folkeregisteret til “utvandret”.
Skjemaet Flyttemelding skal fylles ut tidligst 14 dager før du reiser ut av Norge. Det kreves at du legger ved kopi av gyldig pass eller annen godkjent legitimasjon
Flytting er en stor forandring i livet som setter i gang mange følelser. Frydefull forventning av å starte på et nytt kapittel, spenning knyttet til å bo på et nytt sted, kanskje bli kjent med nye mennesker og et nytt nærmiljø. Og muligens også søvnløse netter der tankene kverner rundt oppussing og kostnader som aldri synes å ta stopp. Kanskje er også selve flyttingen på denne listen over bekymringer.
Men det er er det liten grunn til. I alle fall hvis du bare bruker litt tid på å planlegge det praktiske.
De aller fleste som flytter, benytter et flyttebyrå - hvis vi nå holder studenter utenfor. Engasjerer du et velrenommert og seriøst flyttebyrå, gir du deg selv en god start. Og hvis du på forhånd har planlagt hvilke ting som skal hvor, pakket og merket ting godt og så videre, har du all grunn til å forvente at prosessen skal gå fint.
Vær ute i god tid. Kontakt flyttebyrået i god tid før du skal flytte. Ikke ta for gitt at flyttebyrået kan hive seg rundt og stille opp neste dag. De mest populære flyttebyråene kan ha fulle avtalebøker flere uker fremover, i alle fall om sommeren da de fleste flytter. Et generelt tips er å ta kontakt minimum 3 - 4 uker før flyttedatoen.
Selg, kast og gi bort. Begynn også arbeidet med å pakke ned møbler og ting som skal flyttes i god tid. Dette tar ofte mye lengre tid enn man ser for seg. Er det møbler eller gjenstander du ikke skal ta med deg videre til den nye boligen eller tenker at du uansett skal si hadet til om ikke så lenge, så kvitt deg med disse på forhånd. Benytt anledningen til å gi bort ting til venner, loppis, veldedige organisasjoner, gjenbruksstasjoner, naboer eller på finn. Kast det som skal kastes og selg det som kan selges.
Det å kvitte seg med ting er for mange vanskelig. Mange ting er knyttet til minner eller er arvet. Er det vanskelig å avgjøre om du skal kvitte deg med en gjenstand, så spør deg selv om når du brukte tingen siste gang. Hvis det er fem år siden du sist så eller tenkte på gjenstanden, er det kanskje et tegn?
Lei lager. Hvis det er større ting som du ikke vil ta med til den nye boligen, men heller ikke vil kvitte deg med, kan oppbevaring på lager være et alternativ. Mot et månedlig beløp kan du ha tingene dine lagret tørt og trygt til du vet hva du skal gjøre med dem.
Pakk smart. Sørg også for at alt er pakket forsvarlig når flyttemannskapet kommer. Skriv på kassene hva de inneholder og hvilket rom de skal plasseres i den nye boligen. Bruk tykke tusjer og gjerne fargekoder etter rom. Skriv både på toppen av kassene og på sidene, så sparer du deg selv for mye løfting og leting når du skal pakke ut.
Har du særlig skjøre gjenstander, må du sørge for å pakke disse ekstra godt og påse at de blir håndtert med tilsvarende varsomhet. Bruk for eksempel bobleplast, avispapir og tape. Madrasser kan pakkes i plast. Pakk klær i søppelsekker og rull sammen klær som ikke skal krølles. Fyll bagger og kofferter, og merk dem.
Gjør alle gjenstander så enkle å bære som mulig. Jo færre ganger flyttemannskapet må gå til og fra bilen, desto mer tid sparer du. Så tenk effektivitet og fyll kassene godt, bare pass på at de ikke blir altfor tunge (maks 10 - 20 kg) å bære eller er så fulle at de sprekker opp. Særlig bøker veier mye.
Mange flyttebyråer selger pappesker i ulike størrelser i tillegg til emballasje til store gjenstander som madrasser, kunst, hengende garderober og så videre. Kanskje har du muligheten til å bære ting ut eller ned på forhånd, sette ting klart i garasjen eller ved inngangsdøren? I så fall kan du spare flyttemannskapet for tid og deg selv for penger.
Hvor mye du må regne med å betale for å flytte, er først og fremst avhengig av om du må benytte deg av et flyttebyrå. De fleste flyttebyråene opererer med timepriser.
Priseksempler. En vanlig pris i Oslo i 2021 er 1.200 til 1.500 kroner per time. Da er to mann og en flyttebil inkludert. Du vil finne både rimeligere og dyrere eksempler.
Noen kan også stille med tre mann, noe som driver timeprisen opp, gjerne til mellom 1.600 og 2.000 kroner. Til gjengjeld vil da flyttingen gå raskere, og det kan vise seg å være mer lønnsomt i lengden.
Skaffer du deg oversikt over hvor mye du skal flytte samt avstanden fra din gamle bolig til den nye, vil en erfaren medarbeider på et flyttebyrå som regel kunne gi deg et grovt prisoverslag, så du har noe å forholde deg til.
Under følger noen andre eksempler basert på flytting innenfor Oslos grenser, med to flyttemannskap og en bil, uten kompliserende faktorer.
Alle tallene er omtrentlige overslag:
Andre prisfaktorer. Enkelte flyttebyråer kan stille med ekstra store flyttebiler. Da blir gjerne prisen for bilen høyere, men du unngår flere turer - som også er fordyrende, ikke minst hvis reiseveien er lang.
Tidspunktet for flyttingen kan påvirke prisen. Vanligvis må man betale et påslag hvis man ønsker å flytte i helgen eller på utenfor vanlig arbeidstid. Utgifter til drivstoff og bompenger kommer også i tillegg til timeprisene. Du betaler også for tiden det tar å kjøre fra flyttebyråets lokaler til deg. Tenk derfor over flyttebyråets beliggenhet i forhold til din adresse. Skal du flytte lengre avstander, kanskje til en helt annen landsdel, er det ofte hensiktsmessig å avtale en pakkepris.
Enkelte flyttebyråer har online kalkulatorer som kan gi deg en pekepinn om volum og pris. Noen har skjemaer som du kan fylle ut for å få et uforpliktende tilbud. Ellers finnes det flyttebyråer som spesielt retter seg inn mot studenter og har lavere priser og mindre varebiler.
Påfallende billig? Skulle du komme over firmaer eller enkeltpersoner som tilbyr flytting til påfallende lave priser (300 - 600 kroner), så vær på vakt. Det kan da dreie seg om svart arbeid. Vær også obs hvis flyttebyrået ikke vil ha betaling via bankkort eller faktura. Benytter du deg av slike tjenester, kan du ikke regne med at tingene dine vil være forsikret. I tillegg til at svart arbeid er ulovlig.
Piano. Har du et piano eller flygel som skal være med på flyttelasset, så er det noe som koster ekstra og som må avtales på forhånd. Det er en krevende flyttejobb som stiller ekstra krav til flyttebyrået med tanke på bemanning og utstyr. Med mindre flyttebyrået spesifikt oppgir at de kan flytte pianoer, kan du ikke gå ut ifra at de gjør det.
Har du en større safe som skal være med flyttelasset, er det også noe du bør informere flyttebyrået om på forhånd, da denne kan by på problemer med tanke på vekt og håndtering.
Sammenlign priser. En måte å spare penger på er å kontakte flere flyttebyråer og forhøre deg om prisene de kan tilby. Men vær oppmerksom på at de kan operere med ulik størrelse på flyttebilene sine: en mindre bil kan bety penger spart, men også at byrået må ta én eller flere ekstra turer, som vil gjøre den endelige prisen høyere. Forhør deg også gjerne om flyttebyrået tilbyr fastpris, men unngå å betale på forskudd.
Se ikke bare på pris. Har du et litt for snevert fokus på timeprisen, kan det også hende at du velger et byrå som ikke er blant de beste. Hvis du opplever at ting blir ødelagt, at flytterne ikke kommer til avtalt tid og med avtalt mannskap og bil,kan det både forsure og fordyre den allerede krevende prosessen det er å flytte. Gjør research på forhånd og velg et flyttebyrå som har fartstid, fornøyde kunder og anerkjent navn.
Alle monner drar. Flytteesker er ikke den største utgiftsposten, men her er det også penger å spare. Biltema, Ikea og Clas Ohlson er steder som selger flyttekasser og annen emballasje til en rimelig penge.
Ofte er det også mulig å hente gratis banankasser på butikken. Og har du tatt vare på originalemballasje til for eksempel TV, skrivere og andre sårbare gjenstander, kommer denne nå til sin rett. Men den aller mest åpenbare - og populære - måten å spare penger på, er den vi tar for oss i neste avsnitt!
Egen bil. Gjør du jobben selv - eller deler av den - kan du spare mye penger. Har du en større stasjonsvogn, kan du med smart pakking, demontering av møbler og så videre, kunne flytte det aller meste på egen hånd, så frem du er innstilt på at det kan bli en del turer.
Leiehenger. Har du i tillegg en bil med hengerfeste, kan du leie en henger til de største møblene dine. Mange kan få gjort hele flyttingen på den måten. En stor skaphenger koster gjerne rundt tusenlappen å leie per døgn på en bensinstasjon.
Leiebil. Et alternativ som koster litt mer, men som kan være mer tidseffektivt, er å leie en varebil. Mange har også muligheten til å låne større biler på jobben eller via venner. Bare sørg for at du har lov til å kjøre den med ditt nåværende sertifikat, og at forsikringen gjelder.
Venner og familie. Få hjelp av venner og familie! Gjør flyttingen til noe sosialt og hyggelig. Sørg for rikelig med drikke og minst én lunsjpause, og avslutt flyttesjauen med pizza som takk for hjelpen.
Det gir en viss trygghet å engasjere et flyttebyrå som har lang erfaring og et godt rykte. Mange flyttebyråer opererer imidlertid kun innenfor et begrenset geografisk område. Svaret på hva som er det beste flyttebyrået for akkurat deg, vil med andre ord variere alt etter hvor du bor.
Populære flyttebyråer med lang erfaring i Oslo er for eksempel:
I Trondheim og omegn er det mange som benytter seg av:
Populære flyttebyråer i Bergen er blant annet:
Skal du flytte langt, enten innad i Norge eller til utlandet, står du overfor en litt større logistikkoperasjon, og det er naturlig å velge noen som har kompetanse på nettopp det, som for eksempel:
Har du en litt komplisert flytteprosess, enten fordi du skal flytte spesielle gjenstander eller kanskje trenger mellomlagring i en kortere eller lengre periode, er dette ofte tjenester flyttebyråene tilbyr i ulik grad.
Praktisk tilrettelegging. Siden de fleste betaler timepris for flyttetjenester er det viktig at du legger til rette for å unngå unødvendig tidsbruk. Sørg for at flyttemannskapet har god tilgang til begge boligene, bruk heis hvis mulig, rydd unna alle gjenstander som kan være til hinder.
Sørg også for at det blir enkelt å parkere - og husk at flyttebiler trenger god plass. Allier deg med naboer hvis nødvendig. Pakk alle gjenstander slik at de blir enklest mulig å løfte og bære.
Skriftlige avtaler. Sørg for å få avtalen / ordrebekreftelsen skriftlig og pass på at du selv gir flyttebyrået all relevant praktisk informasjon. Er noe uklart, så spør.
Flytteforsikring. Tingene dine har stor verdi, det er tross alt derfor du betaler tusenvis av kroner for å få dem med deg. Men hva hvis den nye flatskjermen blir knust eller flyttebilen skulle kjøre av veien? Sjekk med forsikringsselskapet ditt på forhånd om flytting er dekket. Ofte inngår dette i innboforsikringen, men ikke alltid. I så fall bør du vurdere å kjøpe en egen flytteforsikring.
Fri fra jobben. Mange arbeidsplasser praktiserer en ordning som gir ansatte rett til fri med lønn når de skal flytte. Dette er noe som ofte inngår i tariffavtaler eller i lokale avtaler for den enkelte arbeidsplass. Ordningen kalles ganske enkelt flyttedager eller velferdspermisjon. Sjekk hva som gjelder for din arbeidsplass.
Ikke glem vasken. Enten du skal selge boligen du flytter fra eller den skal leies ut, er det ditt ansvar å sørge for at den er ren når du forlater den. Det beste er å ta vasken helt til slutt, etter at boligen er tømt. Sørg for at eieren eller kjøperen godkjenner at vasken er tilfredsstillende. Gå eventuelt gjennom boligen sammen.
Ekstra hjelp. Selv om man har både tid, helse og pågangsmot, kan flytting være en påkjenning. Har du dårlig tid eller ekstra utfordringer som for eksempel høy alder, bevegelseshemming eller andre helseutfordringer, så blir belastningen tilsvarende større.
Gjelder det deg, er det greit å være oppmerksom på at det er mulig å kjøpe hjelp til det aller meste. I tillegg til selve flyttingen kan du få hjelp til alt fra pakking, vasking, rydding og kasting. Ikke alle flyttebyråer tilbyr alle tjenester, men mange gjør det. Og enkelte kan også være behjelpelig med å henvise deg til kontakter og samarbeidspartnere om de selv ikke kan bistå direkte.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg