Vil du vite mer om flyttebyrå i Bergen? I Bergen er det mulig å få hjelp til flere deler av flytteprosessen, til en fornuftig penge. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om flyttebyrå i Bergen, inkludert priser og prisfaktorer, hvilke som er de mest populære flyttebyråene i Bergen, hvilke tjenester de tilbyr, og mye mer. Vet du hvordan du finner det beste flyttebyrået for deg? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene når du skal bruke et flyttebyrå i Bergen.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Hvis du planlegger å flytte i Bergen, lurer du kanskje på om du skal bruke et flyttebyrå eller om du selv skal transportere flyttelasset ditt til det nye hjemmet. Selv om det ofte er mulig å gjøre det selv, er det mange som foretrekker å bruke et flyttebyrå for å spare tid og krefter. Det å bruke et flyttebyrå har dessuten flere ulike fordeler.
Enten du skal flytte til Bergen, fra Bergen eller innad i Bergen, kan flyttebyrå være et godt alternativ. Flyttebyrå har erfaring med å flytte store mengder flyttelass enten det er over korte eller lengre distanser. Når det gjelder pakking, bæring og flytting, er det ingen som gjør jobben bedre enn et flyttebyrå med erfaring. De får jobben gjort rask og effektivt.
Det er mye en skal tenke på i en flytteprosess og tiden er ofte begrenset. I tillegg til å pakke, flytte og kanskje mellomlagre flyttelasset før det går inn i ditt nye hjem, skal du vaske ut av din nåværende bolig, kanskje finne ny jobb og ny skole til barna, bytte adresse og ta hånd om en rekke andre formaliteter. Et flyttebyrå kan bidra til å gjøre hele prosessen enklere ved å ta ansvar for viktige deler av den, slik at du kan bruke tiden din på alt det andre du må gjøre.
Det trenger heller ikke være så veldig dyrt å benytte seg av et flyttebyrå. Du må regne med å betale penger uansett om du ønsker å bruke et flyttebyrå eller å gjøre det selv. Gjør du det selv, må du kjøpe pakkeutstyr til alt flyttelasset ditt og du må kanskje leie en flyttebil for å få transport det på en effektiv måte. Kanskje du også må ta deg fri fra jobb for å få tid nok eller å spørre venner og bekjente om hjelp til å bære.
Flyttebyrå er også et godt alternativ for deg som er opptatt av sikkerhet. Profesjonelle flyttefolk er vant med tunge løft. Det er ikke enkelt å bære tunge møbler opp og ned trapper. Ved å bruke et flyttebyrå, kan du unngå å skade deg selv eller gjenstandene som skal flyttes. Et flyttebyrå har alt av nødvendig utstyr for flytting av tyngre gjenstander. Dessuten er som regel eiendelene dine forsikret opp til en viss sum når du bruker et flyttebyrå. Ulykker kan skje når som helst, men det gir en ekstra trygghet å vite at eiendelene dine transporteres av fagfolk og er forsikret. Vær oppmerksom på at det ofte lønner seg å skaffe flytteforsikring i tillegg dersom summene som tilbys er lave.
Et flyttebyrå kan utføre jobben raskere enn folk flest. En grunn til det er at de har alt nødvendig utstyr og lang erfaring med flytting. Men du slipper også å ta flere runder frem og tilbake mellom ditt nåværende og nye hjem. Hvis du må laste opp bilen flere ganger og ta flere runder, vil det nødvendigvis ta mye lenger tid å bli ferdig. Særlig hvis du skal flytte over lengre avstander. Flyttefirma har flyttebiler i ulik størrelse slik at man slipper å ta flere turer enn nødvendig.
Prisene for bruk av flyttebyrå vil variere i hvert enkelt tilfelle og i tillegg er det betydelige prisforskjeller mellom ulike flyttebyrå. De fleste tar timepris for flytteoppdragene, men noen tilbyr også fastpris etter befaring, særlig i tilfeller når en flytter over lengre avstander. For å kunne beregne omtrentlig pris, må vi se på timeprisene. Det er vanlig at flyttebyrå tar mellom 1000 og 1500 kroner per time, noe som inkluderer 2 mann og en bil. Hos flere flyttebyrå kan du også velge hvor mange mann du ønsker å ha med. Ønsker du for eksempel å ha med 3 mann og 1 bil, må du regne med å betale mellom 1500 og 2000 kroner timen. Til gjengjeld kan jobben utføres raskere desto flere som deltar. Hvis du bare har et lite flyttelass, bør du være oppmerksom på at enkelte flyttebyrå har en nedre minimumsgrense på 2 til 3 timer.
Tidsbruken og prisen avhenger dessuten av flere prisfaktorer som vil være forskjellige hver gang.
Flyttebyrå i dag tilbyr ikke bare transport av flyttelass. Flyttebyråene forsøker å gi et helhetlig tilbud til alle som skal flytte, slik at kunden skal få mindre å tenke på. I tillegg til transport, kan flyttebyråene være behjelpelige med å pakke ned selve flyttelasset, de tilbyr lagre hvor flyttelasset ditt kan mellomlagres hvis det er behov for det, og de tar dessuten flyttevasken eller visningsvasken for deg hvis du ønsker det. Du bestemmer selv hvilke tjenester du ønsker å benytte deg av, men hvis du ønsker å bruke slike ekstratjenester, vil prisen bli høyere.
Det er også mye du kan gjøre for å påvirke prisen. Mange trenger bare hjelp til det de ikke kan gjøre selv, og da er det unødvendig å velge en rekke ekstratjenester. Hvis du vil spare penger, bør du gjøre klart så mye som mulig før flyttefolkene kommer, slik at flyttingen skjer raskt og effektivt. Du kan for eksempel velge å pakke ned hele flyttelasset selv og sette alt klart slik at en bare trenger å laste det inn i flyttebilen når den kommer. Du kan også spare mye penger på å velge riktig flyttebyrå. Siden flyttebyråene i Bergen varierer i pris, gjør du lurt i å hente inn pristilbud fra flere flyttebyrå slik at du kan sammenligne priser før du velger.
Det koster penger å bruke flyttebyrå, men det koster også penger å gjøre jobben selv. Om du gjør jobben helt på egenhånd, må du sannsynligvis kjøpe pakkeutstyr, kanskje du må leie en flyttebil, og i tillegg kommer mange små utgifter som drivstoff, bompenger og lignende.
Bergen har cirka 280.000 innbyggere og er med det Norges neste største by etter Oslo. Bergen er omgitt av «De syv fjell» og er dessuten kjent som vestlandets hovedstad. Byen er delt inn i åtte bydeler, Åsane Arna, Fana, Ytrebygda, Fyllingsdalen, Laksevåg, Årstad og Bergenshus. Bergen er ikke bare kjent for sitt fuktige klima. Den er også kjent for å være et sentrum for maritime, marine og petroleumsrelaterte forskningsmiljøer og næringer. I tillegg er havnen en av de travleste havnene i Europa og flyplassen er blant de mest trafikkerte i Norge med flygninger til en rekke land og byer i Norge og utlandet.
I Norge velger stadig flere mennesker å flytte til byene. Det har ført til at befolkningstallet i Bergen stadig øker. Tall fra 2019 viser at Bergen, sammen med Oslo, Trondheim og Stavanger er de mest populære byene å flytte til. Det er særlig unge mennesker som ønsker å flytte til de store byene, men samtidig er det stadig flere over 50 som velger å flytte. Bergen er en særlig populær destinasjon for unge mennesker. Dette skyldes delvis at byen har et godt studietilbud og jobbtilbud, men mange tiltrekkes også av det rike kulturlivet som finnes i de store byene.
Bergen er et godt valg for deg som liker det storbyene har å by på av kulturliv, kombinert med nærhet til naturen. Bergen har en rekke museum, historiske bygg og en brygge som er å finne på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Bergen innehar også tittelen «UNESCO Creative City of Gastronomy», noe som betyr at byens lokalmatprodusenter og restauranter tilbyr et rikt mattilbud til byens befolkning. Bergen er også selve hjertet blant de norske fjordene og har utmerkede turmuligheter for de som er glade i naturen.
Bergen har flere flyttebyrå som kan du kan velge mellom, enten du planlegger å flytte til Bergen eller om du flytter fra et sted i Bergen til et annet.
Det er ikke lett å velge flyttebyrå, da det finnes både seriøse og useriøse aktører på markedet. For å gjøre valget enklere, har vi samlet opp noen av de mer populære flyttebyråene i Bergen nedenfor.
Bergen Flytteservice: Bergen Flytteservice er et flyttebyrå i Bergen med nesten 30 års erfaring i bransjen. Siden oppstart i 1986 har Bergen Flytteservice tilbudt flyttetjenester til kunder på vestlandet. Dette flyttebyrået er en totalleverandør av flyttetjenester, noe som innebærer at de tilbyr hjelp til både pakking, flytting, mellomlagring, vasking og transport. Bergen Flytteservice tar hovedsakelig betalt per time og du kan selv bestemme hva du trenger hjelp til. På den måten kan du i stor grad påvirke den endelige kostnaden på oppdraget. Flyttebyrået har en avtale med IF forsikring for deg som ønsker flytteforsikring utover det som dekkes av ordinær transportforsikring. På hjemmesidene deres kan du beregne volum på flyttelasset med en egen kalkulator, i tillegg til å hente inn pristilbud.
Bergen Transport & Flyttebyrå: Bergen Transport & Flyttebyrå er et annet flyttebyrå med lang erfaring i Bergen. Dette flyttebyrået startet opp i 1990 og siden den gang hjulpet kunder på i Bergen med pakking, flytting, utvask og lagring av flyttelass. Bergen Transport & Flyttebyrå hjelper kunder med å tegne flytteforsikring for de som ønsker det. På hjemmesidene deres kan du beregne volum av flyttelass og hente inn pristilbud.
Smart Miljøservice: Denne bedriften startet opp i 2010 og begynte med privat rengjøring i Stavanger. I dag er de en totalleverandør av flyttetjenester både i Stavanger og Bergen. I tillegg til å kunne hjelpe til med pakking flytting, vasking og mellomlagring, tilbyr dette flyttebyrået dessuten å håndtere avfall, samt å hjelpe til med montering og demontering. De fleste velger å bestille en bil med 3 personer (en som kjører og to som bærer), men Smart Miljøservice tilbyr også å leie ut flyttebil med egen sjåfør. I slike tilfeller tar du selv ansvaret for å bære flyttelass frem og tilbake til bilen, mens flyttebyråets sjåfør står for kjøringen.
APR Flyttebyrå Bergen: APR Flyttebyrå Bergen har over 10 års erfaring med å tilby flyttetjenester i Bergen, Sandnes, Stavanger og Kristiansand. Dette flyttebyrået forsøker å skreddersy en pakke til deg som kunde, der du kan velge mellom en rekke ulike tjenester. På flyttebyråets hjemmeside får du nyttige pakketips slik at du kan pakke på en effektiv måte og redusere kostnadene. APR Flyttebyrå Bergen selger dessuten flyttemateriell og emballasje fra deres lageravdelinger for deg som trenger det.
Petter Dahl AS: Petter Dahl AS er et flyttebyrå i Bergen som har over 20 års erfaring fra bransjen. Siden oppstart i 1997 har dette flyttebyrået vært en stor aktør på markedet både i Bergen og nasjonalt. Petter Dahl AS eier flyttebilene deres og har ikke underleverandører eller innleid mannskap. På denne måten sikrer flyttebyrået kontinuitet i sine tjenester. Petter Dahl AS tilbyr hjelp til å pakking, flytting, lagring og renhold. I tillegg kan de tilby gunstige flytteforsikringer gjennom deres avtale med IF forsikring.
Dette er bare noen av de mer populære aktørene på markedet i Bergen. Men det er ikke alltid slik at de største er de beste. Selv om disse er gode alternativer, lønner det seg alltid å sjekke markedet grundig og hente inn pristilbud fra flere aktører slik at du kan sammenligne priser og tjenester. Dette kan enkelt gjøres via anbudstjenester.
Konkurransen er høy for flyttetjenester på markedet i Bergen. Det finnes mange aktører og det kan være vanskelig å finne ut hvilke som er seriøse. Ofte ser vi at flyttebyråer legges ned kort tid etter oppstart, før de så starter et nytt flyttebyrå under et nytt navn. Som regel lønner det seg å velge flyttebyråer som har erfaring å vise til. Det betyr imidlertid ikke at alle nyoppstartede flyttebyrå er useriøse, men det er likevel lurt å gjøre en grundig sjekk av flyttebyrået før du velger.
De fleste flyttebyrå i Bergen er totalleverandører av flyttetjenester. Det vil si at du kan få hjelp til flere deler av flytteprosessen ved å bruke ett og samme flyttebyrå. Foruten selve transporten, er mange flyttebyrå behjelpelige med selve pakkingen. Dette kan være nyttig for deg som ønsker å få jobben gjort raskt. Ansatte i flyttebyrå har dessuten kunnskap og erfaring med pakking og de vet hvordan det kan gjøres på en effektiv måte, slik at du sparer plass, bruker færre flytteesker enn nødvendig og dermed sparer tid. Dette kan også være nyttig dersom du har problemer med å demontere eller montere enkelt møbler.
Mange av flyttebyråene i Bergen tilbyr også mellomlagring av flyttelass. Dette kan være nyttig dersom den nye boligen ikke er innflytningsklar umiddelbart og du trenger et sted å oppbevare alle eiendelene dine. Ved å bruke flyttebyråenes lagre, får du er trygg og tørr plass hvor hele flyttelasset ditt kan stå frem til du kan flytte inn i ditt nye hjem. Prisen avhenger av hvor stor lagerplass du skal ha, men det er ikke alltid lett å vite hvor mye lagerplass en trenger. I følge tommelfingerregelen trenger du cirka en tredjedels plass av størrelsen på boligen din. Det vil si at dersom du har en bolig på 120 kvadratmeter, så trenger du cirka 40 kvadratmeters lagringsplass.
Ofte bruker vi vaskebyrå til gjennomføre flyttevasken, men du kan også bruke flyttebyrå til denne jobben. Mange velger å bruke denne tjenesten fordi det er en omfattende jobb som er særlig tidkrevende. En utvask må være særdeles grundig før overtakelse og man må vaske på steder der man vanligvis ikke pleier å vaske. Dersom vasken ikke er grundig nok, kan de nye eierne leie inn et vaskebyrå og kreve at du tar regningen. Ved å bruke profesjonelle til denne jobben, kan du føle deg trygg på at jobben blir gjort ordentlig. I denne sammenhengen er de fleste flyttebyrå dessuten behjelpelige med å kjøre bort avfall som det gjerne blir mye av når en skal flytte.
Hvis du har et piano som skal flyttes, bør du være oppmerksom på at de fleste flyttebyrå har egne tjenester knyttet til transport av piano, gjerne med en egen pris. Sørg derfor for å spørre særskilt om pris for flytting av piano i slike tilfeller. Piano er store, veier mye og krever skånsom behandling for at det skal kunne flyttes og fortsatt være helt intakt. Mange flyttebyrå har særskilt kompetanse på flytting av piano og eget utstyr som brukes.
Det er mye du må tenke på når du skal flytte og det er ikke alltid like lett å holde oversikt. For at du skal lykkes, er det viktig at du planlegger godt og starter forberedelsene i god tid. Ta også med deg disse rådene i prosessen.
I Bergen er det mange flyttebyråer på markedet og prisforskjellene er dessuten betydelige. Derfor er det alltid lurt å gjøre grundige undersøkelser før du velger et flyttebyrå. Det er den beste måten å spare penger på. Ved å hente inn flere pristilbud, sørger du for at flyttebyråene konkurrerer om å få deg som kunder og da øker sjansene for å få en billig pris. Først bør du se hvilke aktører som kan være aktuelle for deg og som tilbyr tjenestene du ønsker. Deretter kan du hente inn pristilbud. Når du mottar pristilbudene, må disse sammenlignes grundig. Her er det viktig at du ikke bare ser på den totale prisen, men også hva som inkluderes i pristilbudene. Kanskje det ene flyttebyrået dyrere fordi pristilbudet inkluderer flere tjenester. Ved å skreddersy tilbudet til akkurat det du trenger, unngår du å betale for mye.
Det er ikke alltid lett å styre unna de mer useriøse flyttebyråene. En mulighet er å lese anmeldelser på google eller andre steder, men disse er ikke alltid pålitelige. Det er også lurt å forhøre seg med venner, familie eller bekjente. Kanskje har de allerede brukt noen av flyttebyråene tidligere eller kanskje de har bekjente som jobber der. Det er også mulig at noen du kjenner har hatt dårlig opplevelser eller mottatt altfor dyre regninger. Ved å spørre om anbefalinger fra venner og familie, får du kanskje nyttig informasjon fra de du stoler mest på.
Når du tar kontakt med et flyttebyrå, er det lurt å vurdere hvordan dialogen er. Fremstår flyttebyrået som seriøse? Husk å stille spørsmål om alt du måtte lure på. Dette kan være knyttet til hvilke tjenester som tilbys eller hva som er inkludert i prisen deres. Det er alltid greit å vite om emballasje, esker og annet utstyr er inkludert i prisen eller om du må betale for dette i tillegg. Det samme gjelder dersom du har et piano. Mange opererer med egne priser for flytting av piano og derfor bør du få en pris på dette på forhånd. Det er ikke alltid mulig for flyttebyråene å gi deg en fastpris, men de bør likevel kunne gi deg et estimat.
Når du bruker et flyttebyrå, er eiendelene dine kun forsikret av en ordinær transportforsikring. Denne dekker vanligvis ikke store summer og begrenser seg gjerne til et par tusen kroner per kolli. Skulle noe gå galt, risikerer du å miste verdier som har høyere verdi enn dette. Noen gjenstander har dessuten sentimental verdi som ikke alltid kan telles i kroner. Det er alltid lurt å skaffe seg en flytteforsikring i tillegg, slik at du forsikres for de reelle verdiene av eiendelene dine. Noen flyttebyrå tilbyr egne flytteforsikringer, mens andre har gunstige avtaler med vanlige forsikringsbyrå. Hvis ikke flyttebyrået sier noe om forsikring på eget initiativ, bør du spørre.
Siden det er så mye man skal gjøre når man flytter, glemmer mange å melde flytting. Det er hovedsakelig to steder hvor du må melde flytting. Det er hos Folkeregisteret og hos Posten. Hos Folkeregisteret må du melde flytting senest åtte dager etter at du har flyttet, og du kan enkelt gjøre dette ved å logge inn på skatteetaten og fylle ut et skjema. For å melde flytting til Posten, logger du inn på Postens hjemmesider og fyller ut flytteskjemaet. Her får du dessuten tilbud om ettersending av post i opptil to måneder. Til slutt er det også lurt å melde fra om flytting der du har kundeforhold, for eksempel hos teleselskapet ditt.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg