Vil du vite mer om flyttebyrå i Oslo? Flyttebyrå i Oslo hjelper deg med det du trenger når du skal flytte. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om flyttebyrå i Oslo, hva de koster, hvilke tjenester de tilbyr, gode råd og mye mer. Vet du hva du bør se etter i et flyttebyrå? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Når en skal flytte, blir en møtt med en mengde valg og spørsmål som en må ta stilling til. Bør du ha eiendomsmegler? Hva slags hus er du ute etter? Og hva må du ta med deg fra ditt nåværende hjem? Dette kan ofte være vanskelige avgjørelser å ta. I tillegg er det viktig å vite om du skal flytte alt selv eller om du vil leie inn et flyttebyrå. Det er ikke alltid lett å vite hva som er det beste alternativet for deg, om en har råd til å benytte seg av slike tjenester, og hvilke alternativer som finnes i Oslo. Hvorvidt du skal leie inn et flyttebyrå eller ikke, avhenger i stor grad av budsjettet ditt, hvor lang distanse det er til ditt nye hjem, og hvor vanskelig det er å få transportert med alt du eier. Hvis en ikke har noen til å hjelpe seg, klarer de færreste å bære en sofa eller en seng ned en trapp. Og det er ikke alltid en ønsker å bry venner eller familie med dette i en travel hverdag. Derfor er det mange som velger å bruke et flyttebyrå i stedet.
Det er mange gode grunner til å bruke et flyttebyrå når du skal flytte. På denne måten overlater du den tunge jobben til folk som kan det. Ansatte i flyttebyrå har erfaring med flytting og vet hvordan det skal gjøres mest mulig effektivt. Da slipper du å måtte bekymre deg for å løfte en tung sofa ned trappene og ut gjennom trange dører. Du trenger heller ikke risikere å skrape opp gulv, belaste ryggen din eller be venner om hjelp. I stedet kan du bruke tiden på det du selv ønsker i en travel flytteprosess.
Forutsatt at du velger et seriøst flyttebyrå, kan du også føle deg trygg på at jobben blir gjort til avtalt tid. I motsetning til venner som kan finne på å avlyse eller utsette hvis det ikke skulle passe likevel, undertegner flyttebyrået en kontrakt som de må forholde seg til. Flyttebyrået kommer i tide med alt utstyr som trengs til å få jobben utført raskt og effektivt.
Mange som flytter er bekymret for verdifulle gjenstander. De fleste har noe i huset som kanskje er særlig tungt, veldig verdifullt eller som har høy sentimental verdi for eieren. Tanken på å flytte slike gjenstander til et nytt hjem kan være stressende nok for mange. Men velger du å bruke et flyttebyrå, har du mindre grunn til å bekymre deg for dette. De ansatte har først og fremst den nødvendige kompetansen og erfaringen til å transportere eiendelene på en trygg måte, men de fleste flyttebyrå har også forsikringer, slik at du er sikret dersom noe skulle bli ødelagt på grunn av feil de eventuelt skulle gjøre. I tillegg har de gode materialer og emballasje som sikrer en trygg transport.
Flytteperioden kan være stressende for mange. Derfor velger mange å bruke litt ekstra penger på leie inn et flyttebyrå, slik at det blir enklere å fokusere på alt annet en skal huske på i en så hektisk periode.
De fleste flyttebyrå i Oslo har ikke en egen prisliste fordi prisen vil være forskjellige i hvert enkelt tilfelle. Noen gir deg fastpris etter en befaring, men som regel tar flyttebyråene betalt etter timepris. Prisene varierer fra det ene byrået til det andre og kan avhenger dessuten av en rekke prisfaktorer. Likevel ser vi at vanlig timepris varierer mellom 1000 og 1500 kroner per time for 2 mann og én flyttebil. Ofte kan du velge 3 mann og én flyttebil, noe som gir en gjennomsnittlig timepris på rundt 1500 til 2000 kroner. Noen flyttebyrå opererer dessuten med en minimumstid som vanligvis er 2 eller 3 timer.
Hvor lang tid det tar og hvor mye det vil koste, avhenger av forskjellige prisfaktorer som er forskjellige i alle tilfeller. Derfor er det vanskelig å gi konkrete priser på forhånd for hele prosjektet. For eksempel er det av betydning hvor stor boligen din er. Har du en stor bolig, er det vanligvis mye som skal flyttes. Hvilken etasje du bor i kan også være viktig. Bor du helt på toppen, uten heis, vil det av naturlige årsaker ta lenger tid å gjennomføre jobben. Mye handler også om å pakke effektivt. Ved å utnytte plassen i flyttekartongene, blir det færre kartonger å flytte, mindre tidsbruk og lavere pris. Hvis det er lang avstand fra ditt gamle hjem til det nye hjemmet, kan dette også bidra til at prisen blir noe høyere på grunn av økt tidsbruk. Det samme gjelder dersom det ikke er gode parkeringsmuligheter ved inngangsdøren til det nye eller gamle hjemmet ditt. Hvis du flytter gjenstander som krever særdeles forsiktig behandling, slik som piano eller lysekroner, kan dette også være med på å presse opp prisen noe. Det er dessuten verdt å være oppmerksom på at noen flyttebyråer tar høyere pris i helgene. Derfor kan det lønne seg å prøve å legge flyttingen til en hverdag.
Mange flyttebyrå tilbyr flere tjenester enn bare å transportere flyttelasset ditt fra A til B. Noen hjelper også til med selve pakkingen, og flere av flyttebyråene i Oslo tilbyr mellomlagring av flyttelasset, noe som kan være nyttig og fleksibelt dersom den nye boligen ikke er klar til innflytting umiddelbart. Det er også mulig å bruke flyttebyrået hvis en trenger hjelp til flyttevask eller visningsvask. Man kan derfor si at flyttebyråene forsøker å gi et helhetlig tjenestetilbud som inkluderer flere deler av flytteprosessen, og prisen avhenger også hvilke tjenester du ønsker.
Prisen for å leie inn et flyttebyrå er ofte det som får folk til å nøle med å bruke slike tjenester. Men hvis du sammenligner kostnadene med det du betaler for å gjøre jobben selv, trenger det ikke nødvendigvis være så veldig store forskjeller. Velger en å gjøre alt selv, må en regne med å betale for pakkeutstyr, leie av flyttebil, drivstoff, bompenger, eventuelle forsikringer, samt mat og drikke til alle som hjelper til med flyttingen.
Det er imidlertid mye du kan gjøre for å spare penger når du bruker et flyttebyrå. Hvis du har et begrenset budsjett, kan du selvsagt velge å gjøre litt av jobben selv, og å overlate det tyngste eller vanskeligste til flyttebyrået. På den måten reduserer du den totale tidsbruken. Et annet godt tips er å være selektiv når du skal velge flyttebyrå. Siden flyttebyråene i Oslo varierer i pris, kan du fort spare penger på å velge et rimelig alternativ. Men vær skeptisk dersom prisen er for lav, eller langt under det som er vanlig timepris. I slike tilfeller er det mulig at flyttebyrået driver svart og du vil da ha manglende sikkerhet når det kommer til flyttelasset ditt. Hent inn tilbud fra flere aktører i Oslo og foreta en grundig sammenligning av pristilbudene du får. Se om pristilbudene inkluderer alt du har behov for og velg flyttebyrået som tilbyr den beste kombinasjonen av pris og kvalitet.
I Oslo opererer det svært mange flyttebyråer og derfor er konkurransen på markedet høy. Som Norges største by og landets mest befolkede landsdel, er dette naturlig. Som kunde, har du svært mange alternativer å velge mellom dersom du skal flytte i Oslo. Noen aktører er store og har vært i bransjen i lang tid, mens de mindre flyttebyråene ofte holder på i kort tid før de forsvinner, for så å dukke opp igjen på markedet under et nytt navn. Det betyr imidlertid ikke at alle de små firmaene er useriøse, men det gir grunn til å være mer på vakt dersom firmaet har lite erfaring. Uansett hvor du bor i Oslo-området, er konkurransen høy og du vil se at du har mye å velge mellom. Derfor er det viktig at du gjør grundige undersøkelser på forhånd. Spør venner og bekjente om de har erfaringer og anbefalinger, søk etter anmeldelser på internett og ikke nøl med å finne et annet flyttebyrå dersom noen av dem virker uprofesjonelle. Aller helst bør du prøve å finne et flyttebyrå med lang erfaring, som er pålitelige og som yter god service. Sannsynligvis trenger du bare et flyttebyrå i én dag, men mye kan gå galt på den tiden. Det er veldig kjipt hvis noe skulle gå galt i flytteprosessen, eller om verdifulle eiendeler skulle bli ødelagt som følge av uforsvarlig behandling. Jo mer arbeid du legger ned i å finne riktig flyttebyrå i Oslo, desto mindre arbeid trengs for å løse eventuelle uenigheter eller problemer som måtte oppstå i etterkant.
Fordi det finnes så mange flyttebyrå å velge mellom i Oslo, har vi tatt en nærmere kikk på noen av de bedre alternativene nedenfor.
Flyttefoten: Flyttefoten har vært på markedet siden 2004 og har med det lang erfaring i bransjen sammenlignet med mange av deres konkurrenter. Flyttefoten tilbyr en rekke tjenester i Oslo-området. Både private og bedrifter kan benytte seg av deres flyttetjenester, og i tillegg tilbyr flyttefoten å vaske dødsbo, lagringsløsninger for deg som trenger en midlertidig plassering av flyttelasset og pianoflytting. Flyttebyrået tar seg også av utvask av gammel bolig dersom du har behov for det, samt tømming av avfall. Flyttefoten opererer med timebaserte priser.
Oslo Transport og Flytteservice: Oslo Transport og Flytteservice er en totalleverandør av flyttetjenester som driver sin virksomhet i Oslo og Akershus. Flyttebyrået opplyser på hjemmesiden deres at de tar mellom 1100 og 1300 kroner per time, og med det ligger de på et gjennomsnittlig prisnivå. Dette er imidlertid et av de mest populære alternativene i Oslo og firmaet er kjent for å levere god kvalitet på tjenestene sine. Oslo Transport og Flytteservice tilbyr flyttehjelp til private kunder, kontorflytting for bedriftskunder, same minilager i Oslo for mellomlagring og flyttevask dersom du skulle ha behov for det.
123 Flytting & Transport: 123 Flytting og Transport er et annet flyttebyrå som tilbyr sine tjenester hovedsakelig i Oslo og Akershus og i Buskerud. Firmaet oppgir ikke konkrete priser på hjemmesidene deres, men har en volumkalkulator hvor du kan få et prisoverslag basert på volum av flyttelasset ditt. 123 Flytting og Transport tilbyr både hjelp til pakkingen og flyttingen, og har egne tjenester for flytting av piano og andre skånsomme gjenstander. I tillegg tilbyr de rydding og vask av dødsbo, samt flyttevask og andre renholdstjenester.
Grünerløkka Flyttebyrå: Grünerløkka Flyttebyrå er lett gjenkjennelige med sine fargerike flyttebiler. Bedriften ble startet i 2006 og har siden vokst til å bli en av de mer kjente og populære flyttebyråene i Oslo. De leverer flyttetjenester primært i Oslo-området, men kan også bistå med flytting til andre deler av landet og Norden. Blant tjenestene de tilbyr er flyttevask, lagring, bortkjøring av avfall og bedriftsflytting. De har en butikk på Bislett hvor det er mulig å handle inn emballasje så vel som flyttetjenester. Grünerløkka Flyttbyrå har renholdsgodkjenning og er også en sertifisert Miljøfyrtårn bedrift, noe som betyr at de tar særlig hensyn til miljø i sitt arbeid.
Flyttetrans: Flyttetrans ble etablert i Oslo allerede i 1996. Siden har flyttebyrået tilbudt sine tjenester både til private og bedrifter i Oslo-området. Firmaet har flest oppdrag i Oslo sentrum, men hjelper også til med flytting til nabokommuner. Med sin lange erfaring på markedet, har firmaet utviklet et solid nettverk av samarbeidspartnere, noe som er med på å gjøre dem pålitelige. Flyttetrans tilbyr hjelp pakkehjelp, flyttehjelp, lagring av flyttelass, flytting av piano, kjøre bort avfall, hjelp til å montere eller demontere møbler, tømming av dødsbo og flyttevask.
Majoren Flyttebyrå: Majoren Flyttebyrå holder til på majorstuen i Oslo og er en aktør med lang erfaring i bransjen. Flyttebyrået oppgir ikke priser på hjemmesidene deres, men tilbyr uforpliktende pristilbud etter at du fyller ut diverse informasjon om jobben på hjemmesidene deres. Majoren Flyttebyrå hjelper deg med flytting enten du er privatkunde eller bedriftskunde. Dessuten kan de tilby et minilager i Oslo for mellomlagring, og de kan hjelpe til med montering av møbler, eller med flyttevasken. Majoren Flyttebyrå er dessuten en offentlig godkjent renholdsbedrift.
Vær oppmerksom på at dette bare er noen av de mest kjente aktørene på markedet. Det finnes imidlertid mange flere alternativer å velge mellom og det er ikke alltid slik at de største er de beste eller de som er riktige for deg. Ved å registrere prosjektet ditt hos oss på flyttesmart.no blir du kontaktet av tilbydere av flyttetjenester i ditt nærmiljø slik at du kan motta et uforpliktende pristilbud.
I Oslo er tilbudet enormt og du har mye å velge mellom når du er på jakt etter flyttetjenester. På en side er dette bra for deg som kunde fordi økt konkurranse på markedet fører til lavere priser. På en annen side betyr det også at du som forbruker må være mer på vakt. De siste årene har det kommer svært mange små firmaer i Oslo. Disse holder ofte på en stund før de forsvinner fra markedet. Deretter dukker de opp igjen under et nytt navn, men med de samme arbeiderne. Som regel er det tryggere å velge aktører som har lengre erfaring i bransjen og som derfor er større. Samtidig er det viktig å være klar over at det ikke er slik at alle små flyttebyråer i Oslo er useriøse. Prisnivået er ofte en god indikasjon på kvalitet. Hvis prisen er langt under markedsnivå, er det en sjanse for at firmaet driver svart, og i så fall bør en unngå dette.
De fleste flyttebyrå i Oslo er lokale, men det finnes også større kjeder som opererer i hele landet, og noen opererer også internasjonalt. Hvis du flytter fra et sted til et annet i Oslo, kan det være greit å bruke et lokalt flyttebyrå. Skal du derimot flytte på tvers av landet, eller til utlandet, kan det være lurt å velge et flyttebyrå som opererer over hele landet eller internasjonalt i tillegg.
Tjenestene som tilbys av flyttebyråene er nokså like. Det som kjennetegner mange av byens flyttebyrå er at de forsøker å tilby et helhetlig tilbud for deg som skal flytte, nettopp for å gjøre hele prosessen enklere for deg. Derfor tilbys mer enn bare det å transportere flyttelass fra A til B. Noen tar seg av selve pakkingen slik at du skal slippe å tenke på det. Mange har også lagre hvor du kan plassere flyttelasset ditt i mellomtiden dersom den nye boligen ikke er innflytningsklar enda. I tillegg er det vanlig at flyttebyrå tilbyr tjenester knyttet til utvask av gammel bolig eller før visning. Vær imidlertid oppmerksom på at de som tilbyr renholdstjenester må være godkjent av arbeidstilsynet. I tillegg til disse tjenestene, er det også mange som tar seg av rydding og vask av dødsbo. Jo flere tjenester du ønsker, desto flere arbeidstimer må du betale for. Til gjengjeld blir selve flytteprosessen langt enklere for deg i en hektisk periode av livet.
Flytting kan være en komplisert prosess. I tillegg til å skaffe alt du trenger og å finne ut av logistikk, må du også finne riktig flyttebyrå. Alt skal skje på nokså kort tid, og derfor er det alltid lurt å være godt forberedt. Nedenfor gir vi deg noen gode råd som kan vært lurt å ta med seg inn i flytteprosessen.
I jakten på riktig flyttebyrå, er det alltid viktig å undersøke alternativene grundig på forhånd. Det anbefales ikke å velge det første og beste alternativet med et enkelt google-søk. Det er såpass mange aktører på markedet i Oslo, og tilbudet der ute varierer svært mye både når det gjelder pris og kvalitet. For å finne riktig flyttebyrå for deg, bør du hente inn flere tilbud. Det kan gjøres individuelt hos flyttebyrå i Oslo som du finner interessante, eller du kan gjøre det enda enklere ved å registrere prosjektet ditt på anbud for å motta pristilbud fra flere flyttebyrå i nærområdet ditt. Ved å hente inn flere tilbud, sørger du for at flyttebyråene konkurrer om deg som kunde. Da øker du sjansen for å finne et flyttebyrå med god service og kvalitet, til en rimelig pris.
Google er ikke alltid det mest pålitelige stedet for å finne et pålitelig flyttebyrå. Men det er dine venner og bekjente. Mest sannsynlig kjenner du flere som har brukt flyttebyrå i Oslo før, så det kan være lurt å ta kontakt med dem og høre om de kjenner til noen av flyttebyråene som du har fått pristilbud fra. Spør dem om deres erfaringer og om de kan anbefale noen. Det er mulig at noen du kjenner hadde en dårlig opplevelse med et flyttebyrå som ellers har gode anmeldelser på google eller andre steder, eller at de plutselig har fått en regning som var dyrere enn avtalt. Det er også mulig at noen har hatt gode erfaringer med et relativt nytt flyttebyrå som ikke er så stort. Hvis du forhører deg med venner, familie og bekjente, er det mulig å finne nyttig informasjon fra mennesker du stoler på.
Hvis du ringer til et flyttebyrå, vil de kunne gi deg et prisestimat basert på antall timer og antall personer som trengs. Vær imidlertid oppmerksom på at disse prisestimatene ikke alltid inkluderer alt som du kanskje trenger. Ofte må en betale ekstra for emballasje eller esker dersom du skulle trenge det, og hvis du skal transportere et piano eller andre tunge og verdifulle gjenstander så kan dette også bidra til at prisen blir enda høyere enn hva som fremkommer av et prisestimat. Flyttebyråer kan ikke alltid gi deg en konkret fastpris over telefonen, men de kan gi deg et estimat slik at du har et prisnivå å forholde deg til. Likevel er det alltid lurt å spørre hva som er inkludert i prisestimatet, og spørre om hva eventuelle tillegg vil koste. Hvis ikke flyttebyrået er særlig åpne om prisene på slike tillegg, er det bedre å gå videre til et annet flyttebyrå.
Flytting er forskjellig fra gang til gang. Enten du flytter fra en svær enebolig eller fra en liten blokkleilighet, må du sørge for at flyttebyrået kan transportere alt du trenger. Tenk over hvilke behov du har og sørg deretter for å stille spørsmål til flyttebyrået, slik at du gjør riktig valg av flyttebyrå. Blant annet kan du vurdere å spørre om kapasiteten på flyttebilen. Har de plass til alle boksene og møblene dine på en tur eller må det flere turer til? I så fall, hvor mange? Dette får betydning for tidsbruk og pris. Kan flyttebyrået tilby ekstra esker eller emballasje dersom du skulle ha behov for det etterhvert? Er flyttebyrået tilgjengelig på tidspunktet som passer for deg? Vær oppmerksom på at noen flyttebyrå tar høyere pris i helger.
Det siste du ønsker når du skal flytte, er å få verdifulle gjenstander ødelagt. Derfor er forsikring viktig. På forhånd bør du sjekke hva slags forsikring flyttebyrået har. Som regel har de en forsikring som ikke dekker deg for mer enn et par tusen kroner per kolli. Da kan det være lurt å skaffe en flytteforsikring i tillegg. Dette kan noen ganger fås gjennom flyttebyrået, men du kan også få flytteforsikring hos banker eller andre forsikringsbyrå. Noen gjenstander har sentimental verdi. Det kan for eksempel være et bilde av et familiemedlem eller noe barna har lagd på skolen. Hvis slike gjenstander skulle bli ødelagt, er det av liten trøst at du får dette dekket på forsikringen. Vurder derfor om du kan det med dette selv.
Mange glemmer å melde flytting etter at de flytter inn i et nytt hjem. For å unngå at du går glipp av viktig post og for å sørge for at opplysningene om bostedet ditt stemmer, er det lurt å gjøre dette med en gang. Husk at du må melde flytting både til posten og til Folkeregisteret. Du kan enkelt melde om flytting til posten på deres hjemmesider ved å bruke BankID. På hjemmesidene fyller du ut et skjema, og du kan her velge om du vil få ettersendt brev til ny adresse i to måneder. For å endre adresse i Folkeregisteret, må du logge inn på skatteetaten og fylle ut et flyttemeldingsskjema.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg