Lurer du på hva et flyttefirma koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisene til ulike flyttefirma, og hva det koster å få flyttet alle tingene dine profesjonelt fra et sted til et annet. Vi kommer med eksempler på forskjellige flyttefirmaer, og i tillegg til dette gir vi deg råd om forsikring, hvordan du kan spare penger, og hva som burde være inkludert i prisen. Prisen for akkurat ditt flyttelass må du finne ut av sammen med flyttebyrået, men følger du våre råd, kan du unngå å betale for mye!
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Å benytte seg av et flyttefirma koster deg mellom 750 - 1500 kroner i timen for to personer og en flyttebil, ganske uavhengig av hvor i landet du befinner deg. Hvis du er på flyttefot, så kan det være greit å få litt hjelp, og da finnes det mange alternativer å velge mellom. I tillegg til at du kan få hjelp til å flytte tingene dine, kan et flyttebyrå også være behjelpelige med å pakke ned alle tingene for deg, og de kan komme med esker og alt man trenger for å pakke ting ned på en trygg og god måte. Hvis du har spesielt store møbler eller ikke har mulighet til å pakke ned selv av ulike årsaker så er dette muligens en av de bedre investeringen du kan gjøre når du flytter. Det vil spare deg for mye tid og krefter, og for noen kan det til og med redde et haltende forhold eller forhindre at forholdet rakner!
Når du benytter deg av flyttetransport så er det utrolig viktig å huske på forsikring. Alle flyttebyråer som driver lovlig er pålagt å ha dette, men det kan ofte lønne seg å kjøpe en ekstra forsikring i tillegg. Du kommer ikke til å angre på dette hvis du plutselig står der og noe har blitt ødelagt eller forsvunnet på veien. Forsikringer er faktisk pålagt fra myndighetene sin side, og de fleste flyttebyråer forholder seg som regel til tre forsikringer. Disse er vanlig ansvarsforsikring, utvidet godsansvarsforsikring og transportforsikring. De to første tegnes av flyttebyrået, men vær obs på at den siste, transportforsikringen, må du som regel tegne selv. Dette er også noe som er anbefalt av Norsk Flytteforbund da flyttebyråenes ansvarsforsikring ikke dekker mer enn 1200 kroner per kubikkmeter skadet flyttegods. 1200 kroner per kubikkmeter blir nok ganske langt under det du skal flytte i pris, så du vil tape mye penger om noe blir ødelagt. Poenget her er å ikke stole blindt på at om flyttebyrået har en forsikring så er den god nok. Sørg for å sjekke hva som dekkes og opp til hvor mye, og se på dine egne ting. Er de verdt mer eller mindre enn det? En forsikring koster som regel cirka 0,5 prosent av verdien på flyttegodset, så da må du vite hvor mye dine ting er verdt. Denne forsikringen dekker deg fra dør til dør, noe som betyr at eiendelene dine er forsikret mot tyveri og skade til en hver tid fra de forlater den ene leiligheten og til de ankommer den nye.
Å flytte fra et sted til et annet kan være en ganske stressende affære for de fleste av oss. Èn ting er jo hva man flytter fra og til og hvilke historier som ligger bak der, men noe annet er jo også denne praktiske delene av å flytte. Det er derfor mange som lurer på hva et flyttebyrå egentlig kan hjelpe til med. Hvis du har nok penger så har jeg en god nyhet til deg; flyttebyråer kan gjøre nesten hele jobben for deg mot betaling. Det betyr at det blir flere og flere flyttebyråer som tilbyr å ta med esker og emballasje til leiligheten din for å pakke og sikre alle tingene dine for deg. Dersom du ønsker så behøver du ikke gjøre stort annet enn å organisere flyttingen - noe som jo kan være ganske krevende det og. På den ene siden kan det være deilig å slippe å pakke ned og opp alle tingene sine to ganger, bære opp og ned trapper og inn og ut av bilen, men på den andre siden så er det viktig å huske at ved å bestille denne tjenesten så legger du alle tingene dine i fremmede menneskers hender. Bokstavelig talt. Det er derfor lurt å gjøre undersøkelser nok til å vite at du stoler på flyttefirmaet du leier inn og ta de har et godt rykte. Når du har funnet firmaet som du stoler på til den prisen du ønsker så kan du også sjekke om de tilbyr flyttevask. Det er det nemlig også flere flyttebyråer som gjør - mot betaling selvfølgelig.
Hvis du velger å pakke alt selv for så bare å ha et flyttebyrå komme og plukke det opp og sette det inn på det nye stedet, så er det viktig å putte alt som kan passe i en eske, i en eske. Det lønner seg også å være raus med papir og bobleplast for å skåne tingene mest mulig. Dette er forresten noe som gjelder for møbler også, og da spesielt møbler man er engstelig for, madrasser og lignende. Om du har speil du skal flytte vil det være en god ide å pakke disse inn i papir eller bobleplast for å være så sikker som man kan på at det skal gå bra. Hvis du bestiller flytting med pakking er disse tingene inkludert og du behøver ikke tenke på det selv. I tillegg er de som jobber med flytting eksperter på å pakke inn møbler og sårbare ting, så det kan være greit å få litt hjelp til dette om man ikke har gjort det før. Til slutt kan det være en god ide å skrive opp alle tingene som blir flyttet på en liste og få denne underskrevet av sjåfør for mer personlig sikkerhet. Når alt har blitt flyttet dit det skal kan man også bestille utpakking fra flyttebyrået, og på den måten få ting mer eller mindre tilbake på plass før du eller bedriften din flytter inn. Ellers er det mulig å også bestille bare flyttehjelp eller flyttebil om du pakker alt selv.
For det første er greit å vite at forsikringen som ble nevnt ovenfor er, eller skal være, inkludert i prisen. Men dette gjelder ikke nødvendigvis alle forsikringene du trenger, så her er det greit å få ting skriftlig før du bestiller flytting. Det kan være lett å tenke at man kanskje ikke har så mye av verdi, men har du stort nok flyttelass så er det som regel verdt mye mer enn du tror. Det er bare å tenke på hvor mye det ville kostet å kjøpe inn alt sammen så har du en ganske stor verdi. Om du i tillegg har verdifulle gjenstander som malerier eller veldig dyre møbler så blir forsikringen fort et ganske billig alternativ til om noe skulle bli ødelagt eller forsvinne på veien.
I tillegg er det greit å avklare hvor mange mennesker og om selve flyttebilen er inkludert i prisen. Som regel får du oppgitt priser i form av antall mennesker og bil inkludert, men dette kan det være fint å avklare på forhånd. Om du bestiller flytting med fire mennesker så vil det jo gå mye fortere for eksempel, og da kan det hende det blir billigere til slutt også.
Om du ønsker at flyttebyrået skal pakke tingene dine for deg så må dette presiseres på forhånd for å få riktig pris. Her er det også viktig å være ærlig og oppgi om du har spesielt store eller verdifulle møbler, for på den måten å få riktig anslag på timer og dermed pris. Om du ikke er ærlig her vil det kunne koste deg mer enn du hadde forutsett da flyttingen vil ta lengre tid.
Den største prisforskjellen du finner i flyttebransjen er mellom de som driver lovlig og de som driver ulovlig. Dette er dessverre en bransje som har mye svart arbeid, og det kan det være greit å være klar over før du bestiller flytting. Om du blir tilbudt en timespris på to menn og en flyttebil til 600 kroner timen så bør du være litt på vakt, selv om du tror du kan spare penger på å bruke de. En av de viktigste grunnene til å unngå dette er vel at det faktisk er ulovlig, også for deg som kjøper. Dersom det kan bevises at du vet eller burde ha visst at du kjøper svart arbeid så betegnes det som medvirkning til skattesvik med strafferamme på opptil 2 år i fengsel. Ved siden av dette så er du også med på å drive timelønnen ned i en allerede presset bransje, samtidig som du medvirker til arbeid som ikke betaler inn skatt til vår felles kasse.
AlIe som jobber svart mister også muligheten til offentlig pensjonssparing, i tillegg til at de tjener mye mindre enn gjennomsnittet. Hvis du bestiller svart arbeid så har du heller ingen kontroll på hvem det er som faktisk kommer inn i leiligheten din og henter tingene dine. Det er også svært vanskelig å forsikre en jobb som utføres ulovlig. Dersom noe forsvinner eller blir ødelagt så har du ingen rettigheter eller muligheter til å anmelde eller kreve erstatning. Alle disse tingene slipper du å tenke på om du bare kjøper lovlig, og det er heller ikke så veldig mye dyrere. I hvert fall ikke hvis man regner med risikoen ved å bruke mennesker som ikke er skikkelig trent til jobben.
Det beste rådet her er å gjøre så gode undersøkelser som mulig før du bestemmer deg for hvilket flyttebyrå du vil gå for. Det er viktig å avveie profesjonalitet og timepris, for om du leier inn noen som kan jobben sin godt, vil det gå raskere og potensielt bli like billig. Husk også at du kan spare penger på å samle alle forsikringene dine på ett sted, eller om du har en forbund eller lignende med gode avtaler så kan det lønne seg å sjekke med de også. I de store byene som Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø koster flyttebyrå gjerne litt mer, men samtidig har du også et relativt større utvalg av flyttebedrifter og dermed også bedre muligheter til å forhandle. I denne forhandlingen kan du spare penger, og du kan også høre om rabatter om du kjøper flere tjenester av samme firma.
Noe av det som er utrolig viktig før du inngår en avtale, er å sørge for å få alt skriftlig, og her holder det med en e-post. I den skriftlige delen så kan du få avklart at flyttebyrået ikke belaster deg for bompenger og drivstoff i tillegg til flyttingen, noe som hvertfall i Oslo vil spare deg for mye penger. Begge deler er noe som burde være bakt inn i prisen så vær litt obs om den ikke er det. Husk også å alltid være ærlig på hvor store møbler du har og hvor mange. Hvis du har dobbeltseng, tre kjøleskap og to sofagrupper er det lurt å gi beskjed om dette så flyttebyrået kan avklare hvordan de skal få ting ut av leiligheten best mulig. Finnes det heis? Må de ned trappen? Hvordan flyttebyrået kan flytte tingene dine vil påvirke prisen, samtidig som du gir de mulighet til å ta med det beste utstyret for den type flyttejobb du har bestilt. Hvis flyttefirmaet kommer til leiligheten din og jobben er mye større enn du har avklart på forhånd vil det nødvendigvis koste deg mer penger.
Det finnes også flere og flere anbudstjenester på nett som kan hjelpe deg å spare penger. Disse anbudstjenestene sammenligner flere priser for deg og har mulighet til å innhente et bedre tilbud til deg enn om du skulle forsøkt deg alene.
Dette er et spørsmål som er helt opp til deg å besvare da det avhenger veldig av din private økonomi. Har du mulighet og råd til å bestille hjelp til å flytte, og om du i tillegg kan legge på å få hjelp til både å pakke ned og opp, så vil mange anse denne tjenesten for en tjeneste det er verdt å bruke litt ekstra på. Hvis man som et firma for eksempel velger å ikke bestille flyttebyrå kan det tære ganske mye på de ansatte om det er forventet at de må hjelpe til å flytte istedenfor et flyttebyrå. For en familie eller et samboerpar kan det også være en stressende affære å flytte, og det er som regel derfor godt å få litt hjelp.
Det viktigste du gjør før du velger flyttebyrå er uansett å sjekke med flere forskjellige for å se om du kan få en pris du er komfortabel med. Dersom flyttebyrået tilbyr det så kan det være lurt å be om en fast pris for å ha kontroll på hvilke utgifter du faktisk får i forbindelse med flyttingen. Med en fast pris kan du også spare penger om flyttingen går saktere enn forventet, men vær forsiktig med å betale på forskudd også ved fast pris. Det er heller anbefalt å betale en liten andel først, og deretter full pris når alt er flyttet og på plass der det skal være. Dersom noe skulle bli ødelagt er det viktig å reklamere innen tre uker har gått, og sørg for å ha gode bilder gjerne både før og etter. Ellers er det bare å ønske lykke til med flyttingen!
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg