Lurer du på hva et flyttelass koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om kostnadene for å flytte så mye som flere kubikkmeter med flyttelass fra ett sted til et annet, inkludert hva som kan flyttes og hvordan det kan løses. I denne artikkelen får du også en god oversikt over prisforskjeller i markedet, hvordan du kan spare penger ved å hente inn ulike tilbud, og til slutt: om det vil verdt det for deg. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Hvor mye det vil koste deg å flytte et flyttelass, er praktisk talt umulig å si, da det avhenger fullstendig av hvor omfattende og hvor stort flyttelasset ditt er, og hva det inneholder. Det kan allikevel være en ide å ta utgangspunkt i at du må betale mellom 750-1500 kroner i timen for to personer og en flyttebil, og så kan du prøve å beregne hvor mange kubikkmeter du skal flytte og hvor lang tid dette vil ta. Hvis du skal flytte fra vestlandet til østlandet, for eksempel, kan du regne på hvor mange timer den turen tar, og så gange det med en timepris. Om du bare skal flytte innenfor byen du allerede bor eller befinner deg i, kan du regne med at det vil bli en god del billigere, men også her kan det komme til å koste mye om du skal flytte mye. Det finnes mange forskjellige aktører i markedet, som for eksempel Flyttegutta, Flytteservice eller Flyttelass, og de opererer alle med forskjellige priser som beregnes ut fra hvilken informasjon du selv oppgir.
Hva du bestiller i tillegg til selve transporten av flyttelasset, vil også påvirke prisen du få tilbud om. Dersom du leier inn et flyttebyrå til å pakke sammen tingene dine, løfte dem ut i lastebilen, bære dem inn på det nye stedet og pakke dem ut igjen, kan du regne med at det blir mye dyrere enn om du pakker alt selv, for eksempel. Det er i tillegg til dette også mulig og anbefalt å bestille profesjonell flyttevask, og da vil selvfølgelig denne komme i tillegg til de andre utgiftene.
Det er ikke alle som har fullstendig oversikt over alt de faktisk eier, og det er derfor lurt å begynne å tenke gjennom hva som faktisk finnes i huset eller leiligheten før man bestiller flytting. Mange velger også å ta en ordentlig ryddesjau før de skal flytte, for å unngå å flytte med seg ting og saker man ikke bruker lenger. Spørsmål som “hvor mye skal bli med til det nye hjemmet mitt?” handler også ikke bare om å kvitte seg med gammelt, men ofte også om plassbegrensninger. Hvis man flytter ut fra et samboerskap så vil man flytte med mindre ting enn man tror kanskje, men om man flytter fra et hus til en leilighet er det mange som får sjokk over hvor mange ting de faktisk eier.
For å få en så enkel og fin flyttelass prosess som mulig er det lurt å forsøke å beregne hvor mange kubikkmeter som faktisk skal flyttes. Det finnes flere sider på nett som tilbyr omtrentlig beregning av møbler og ting til kubikkmeter, men husk at dette aldri vil kunne være presist. Det beste er å hente inn tilbud fra flere flyttebyråer samtidig så de kan konkurrere om deg. Det er nemlig sånn at de ofte kommer hjem til deg på gratis befaring for å anslå prisen. På den måten vil du få hjelp av noen som er profesjonelle og har masse erfaring med å beregne flyttelass. Alt fra store møbler, tepper, elektronikk og esker med kjøkkeninventar, bøker og klær tar gjerne både mer plass og lenger tid å flytte enn man tenker på forhånd. Det er derfor lurt å få noen fra et firma til å komme og se. Det er også flere og flere firmaer som tilbyr seg å kaste eller lagre saker du ikke vil ha med inn i det nye stedet ditt, og dette kan være en smart service å benytte seg av - avhengig av hvilken situasjon man befinner seg i både økonomisk og tidsmessig.
Dersom flyttedatoen nærmer seg og du fortsatt ikke er sikker på hvordan du skal pakke ned alt, og kanskje heller ikke er sikker på hva du vil ha med videre, så er det greit å ha oversikt over hva de ulike byråene kan tilby av tjenester. De aller fleste tilbyr levering av alle pakkematerialer og forsyninger, noe som betyr at du ikke trenger å løpe frem og tilbake til butikken for å kjøpe nye esker, tape, papir eller bobleplast hver gang du går tom. Når et flyttebyrå kommer på befaring til deg så kan de beregne hvor mye du trenger, og levere nettopp dette. I tillegg til dette kan de levere tepper og bobleplast og lignende som du kan bruke for å beskytte tingene dine under transport. Et flyttebyrå vil også kunne pakke ned eiendelene dine, om du ikke kan eller vil gjøre det selv. Nettopp dette å pakke ned alle tingene er en av de mest tidkrevende og utfordrende oppgavene i forbindelse med flytting, og da kan det være greit å få hjelp av profesjonelle folk som sørger for trygg pakking av alle eiendelene dine. Dersom du har kunst eller skjøre arvegjenstander så kan det kanskje være en spesielt god ide å få profesjonell hjelp så tingene dine kommer helskinnet frem. Dersom du har store og tunge møbler vil flyttebyrået også kunne hjelpe deg med demontering av disse, samt å montere dem opp igjen i det nye hjemmet.
Det er flere som ikke har mulighet til å løfte tungt eller bære opp og ned trapper, og da kan det være godt å vite at et flyttebyrå kan ta på seg å laste av og på flyttebilen for deg. Det betyr at fra å ha pakket ned tingene dine så kan de løfte det rett ned i lastebilen, hvitevarer inkludert. Når dere kommer frem til der hvor du skal flytte inn, vil de også kunne løfte tingene inn på det nye stedet, og dermed sørge for sikkerhet og forsiktighet hele veien. Avhengig av hvor du skal flytte, det vil si om du skal flytte til andre siden av landet eller bare i samme by, så vil flyttebyrået flytte tingene dine dit. Men her er det viktig å huske på at det vil ta lenger tid å flytte langt selvfølgelig, og det er også noe som bør avtales god tid i forveien. Om du ikke har mulighet til det kan det hende du blir avhengig av at flyttebyrået har ledig kapasitet akkurat de datoene du behøver å få flyttet tingene dine, og det kan være du må endre flyttedatoen din. Når du til slutt har kommet på plass så kan du bestille at flyttebyrået også tar med seg esker, plast eller annet materiale ut av den nye boligen din, så du sitter igjen kun med tingene dine, og de fleste av de allerede satt på plass.
Det er ingen tvil om at det kan være store prisforskjeller mellom de ulike byråene, og det beste du kan gjøre for å få et så godt tilbud som mulig er å sende inn en forespørsel om pris til flere byråer. Mellom noen flyttebyråer kan priser på flyttelass variere med mange tusen kroner, men om det er altfor dyrt eller altfor billig er det viktig å sjekke det også. Dersom prisen du får forespeilet virker å være altfor høy kan det hende det er skjedd en feil hos flyttebyrået, og da kan du gi dem muligheten til å rette opp i det. I tillegg kan det også være lurt å sjekke hva som faktisk er inkludert i flyttingen dersom tilbudet virker uforholdsmessig lavt. Da kan det nemlig hende at det ikke er et seriøst byrå. Dersom prisen er for lav kan det være at firmaet betaler arbeiderne sine svart, noe som igjen kan gå utover deg. For det første er det ulovlig å benytte seg av svart arbeid og du kan få store bøter om du kjøper tjenester av disse, men i tillegg vil dette påvirke om du kan få forsikret flyttelasset ditt. Seriøse flyttebyråer har som regel forsikring inkludert i prisen, men om prisen er veldig lav kan det være lurt å spørre om nettopp dette. Mange velger også å kjøpe tilleggsforsikring om de har flere gjenstander de er redde for, men det vil ikke gå an dersom arbeidet utføres svart.
Det er også mulig å be om rabatt dersom du mener prisen er for høy i forhold til det som skal flyttes. Mange vil tilby deg dette, og spesielt om du har fått inn tilbud fra andre aktører som er lavere enn deres.
Det beste du kan gjøre for å spare penger, er som nevnt å sjekke med flere byråer samtidig. Få dem gjerne til å komme på en befaring hjemme hos deg, så du kan få en så realistisk pris som mulig. Når du mottar tilbudene, er det lurt å lese hva disse faktisk inkluderer. Hvis et av tilbudene virker veldig mye lavere enn de andre, kan det fort bli dyrere om du ikke få oversikt over hva du faktisk betaler for. Hvis ikke forsikring er inkludert vil totalprisen bli mye høyere, og dermed kanskje dyrere enn de andre tilbudene du innhentet. Det er også lurt å kreve en fastpris for flyttingen. Hvis firmaet kommer hjem til deg og gir deg et tilbud basert på hva de ser så vil dette være den sikreste måten å sørge for at du får et reelt prisanslag som ikke endrer seg fra bestilling til flyttingen er gjennomført. Hvis firmaet ber om forskuddsbetaling skal du være forsiktig med dette. Det er ikke anbefalt å forhåndsbetale store summer, men dersom firmaet ønsker et minimumsbeløp for å begynne flyttingen kan dette fungere som en forsikring for både deg og de.
Det finnes ganske mange digitale tjenester som lar deg både beregne kubikkmeter og pris på nettsidene sine, noe som gir deg bedre kontroll og oversikt over tilbudene du eventuelt innhenter senere. Dersom noen av firmaene mener det er snakk om mange flere kubikkmeter enn du hadde regnet deg frem til selv, kan du vise til disse sidene for å å få avklart hva som faktisk stemmer. Og husk at det alltid er mulig å forsøke å forhandle seg frem til en bedre pris. Det finnes anbudssider på nettet som det kan være lurt å benytte seg av for å få tilbud fra flere firmaer på en gang. På denne måten behøver du ikke selv å sitte å gjøre research og ringe rundt. Ved å registrere dine behov hos oss i Flyttesmart setter vi deg i kontakt med tilbydere i ditt nærmiljø, slik at du kan få best mulig tilbud til best mulig pris.
Dette er et spørsmål som avhenger av både lommeboken, tiden og mulighetene dine. Dersom du ikke har mulighet til å flytte tingene i flyttelasset ditt selv, kan det hende du ikke har noe valg og må benytte deg av disse tjenestene. Men husk at du behøver ikke å bestille både esker og nedpakking, utpakking og kjøring, du kan velge ut noen av disse tjenestene. Det er fullt mulig å pakke ned tingene selv, om du har mulighet, og dermed kun bestille løfting inn og ut av bil og kjøring til det nye stedet. Det vil gjøre det til en billigere affære. Men det er mange som begynner på flyttejobben selv og plutselig innser at de har behov for mer hjelp enn de så for seg. Da er det greit å vite at man har disse mulighetene.
Det viktigste du kan gjøre, er å definere flyttelassets omfang, verdi og beskaffenhet når anbudet innhentes, for på den måten ha best mulig kontroll på både pris og tiden det vil ta. Husk å avklare på forhånd om du skal pakke selv eller behøver hjelp til det, og husk å be om å få se forsikringsbevis. Dette bør det være mulig å få skriftlig slik at du ser tydelig hva du bestiller og hvordan og ikke minst når flyttingen skal ta plass. Sjekk også hva din egen innboforsikring kan dekke dersom det skulle komme noen skader på tingene dine, og tegn tilleggsforsikring dersom du har spesielt verdifulle eller særlig skjøre gjenstander. Til slutt er det viktig å reklamere på skader og mangler så snart som mulig etter flytting, og senest tre uker etter flyttingen er over. Da gjenstår det bare å ønske lykke til!
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg