Lurer du på hva flyttehjelp i Bergen koster? Det er mye man kan trenge hjelp til i forbindelse med flytting, både pakking, lossing, kjøring og vasking er gode eksempler. I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på de ulike tjenestene for deg som skal flytte til eller innad i Bergen, og hva du må tenke på i kontakt med aktuelle flyttebyråer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Dersom du har behov for flyttehjelp, er det mest nærliggende å kontakte et flyttebyrå. Flyttebyråer vil som oftest ta betalt per time, og det kan være til dels store variasjoner mellom de ulike tilbyderne. Normal timepris vil vanligvis ligge på rundt 1.000 kroner per time for én person med flyttebil, med et tillegg på 500 kroner per ekstra person.
Du kan selvsagt finne aktører i Bergen som kan gi deg en bedre pris, men svært lave priser kan også være et rødt flagg. Senere i artikkelen har vi laget en sjekkliste du kan følge for å luke ut de useriøse tilbyderne.
Siden ingen boliger eller sammensetninger av eiendeler er helt like, er det vanskelig for flyttebyråene å sette en generell fastpris. Det er nemlig flere ulike faktorer som vil påvirke den endelige prisen.
Prisene svinger med årstidene. Du tenker kanskje at det da er billigere å flytte om sommeren, siden vinteren har glatte veier, mindre dagslys og redusert fremkommelighet. Sannheten er at det er om sommeren og i sommerferien at flyttebyråene tar seg best betalt. Bakgrunnen for dette er at over halvparten av alle som flytter velger å flytte nettopp om sommeren, og dette driver prisene oppover. I tillegg er Bergen en studieby, noe som gjør at pågangen i sommerferien ofte er ekstra stor.
Beliggenhet vil påvirke prisen i den forstand at boliger som ligger langt unna eller som har redusert fremkommelighet vil kunne skape ekstra kostnader. Det samme gjelder dersom flyttelasset skal opp eller ned flere etasjer uten heis.
Størrelsen på flyttelasset er nok det som er mest avgjørende, da dette sier noe om hvor stor bil det er behov for, og hvor mye mannskap som trengs, og hvor lang tid oppdraget vil ta. Det er ikke så lett å se for seg hvor mye det er på forhånd, og vi eier som oftest langt mer enn vi tror. Men det finnes heldigvis måter å regne ut dette på slik at du kan få et omtrentlig anslag.
Når du skal beregne størrelsen på flyttelasset ditt kan det være greit å huske enkelte forbehold:
Det finnes flere måter å regne ut størrelsen på flyttelasset, men det vil altså i alle tilfeller være snakk om et estimat, og ikke en nøyaktig beregning. Den enkleste måten å gjøre dette på er rett og slett å dele boligens kvadratmeter på tre. Svaret du får er antall kubikkmeter du trenger til flyttelasset ditt. I følge dette regnestykket vil altså en bolig på 120 kvadratmeter inneholde omtrent 60 kubikkmeter med innbo.
Du kan også benytte deg av en volumkalkulator, men det krever at du er mer eller mindre ferdig pakket. Her legger du inn alt du skal ha med deg av esker, møbler og andre ting, så gir kalkulatoren deg et estimat over hvor mye plass du trenger.
Flyttebyråer er nok mest kjent for å hjelpe til med å flytte eiendeler og innbo fra A til B, og her velger du helt selv hvor stor del av jobben du ønsker å overlate til flyttefolkene. Det finnes imidlertid mange ting et flyttebyrå kan hjelpe deg med som du kanskje ikke har tenkt over før. Flyttebyråene i Bergen tilbyr også mange ekstratjenester til deg som er på flyttefot.
Her er noen eksempler:
Det kan variere en del hva som er inkludert i prisen og hva som regnes som ekstratjenester. Siden ingen flytteprosesser er helt like, er flyttebyråene vant til å tilpasse seg ulike kunders behov, og du kan med fordel etterspørre en pakkepris som inkluderer alle tjenestene du har behov for.
En standard flyttepakke inkluderer vanligvis én flyttebil og en eller to flyttefolk for å losse bilen. Drivstoff, bompenger og parkering er ofte inkludert i prisen, men dette burde du avtale direkte med flyttebyrået for å være helt sikker, og dette er også noe du alltid bør dobbeltsjekke når du inngår flytteavtalen. På den måten unngår du kjipe overraskelse når regningen skal betales.
Det finnes mange flyttebyråer i Bergen som står klare til hjelpe deg, og her har vi samlet noen av de mest populære tilbyderne. Det er tidvis stor pågang på flyttebyråene, så vi anbefaler at du tar kontakt med aktuelle tilbydere i god tid før flyttedatoen.
HMH - Home Management har sitt primærmarked på Østlandet, men tar seg av flytting i hele landet og deler av Europa. De har egen avdeling i Bergen.
Team Relocations har avdeling i Oslo, Bergen og Stavanger, og har 80 års erfaring med flyttehjelp. Ved hjelp av samarbeidspartnere og egne biler tilbyr de flytting over hele landet, i tillegg til bedriftsflytting og flytting til utlandet.
Smart Miljøservice AS er et kombinert renholds- og flyttebyrå, med avdelinger i Bergen og Stavanger.
Bergen Flyttetjeneste AS kan tilby både pakking, vasking og lagring i tillegg til selve flyttingen.
Dessverre oppgir ikke tilbyderne priser på tjenestene sine uten at du sender en forespørsel, men dette er til gjengjeld helt gratis, og gir deg også muligheten til å forhandle om prisen. Mange vil også kunne komme på gratis befaring for å gi deg et ordentlig prisoverslag, men da må du regne med litt pågang på telefonen i etterkant med pristilbud og markedsføring fra byrået som har vært innom.
Uansett hvordan du går frem, så er det ikke gratis å flytte, men det finnes helt klart fremgangsmåter som er billigere enn andre. Dersom det ikke er aktuelt å leie flyttebyrå for å ta hele jobben er det vanlig å spørre familie og venner om de kunne tenke seg å hjelpe deg. Fordelen er at dette i utgangspunktet er gratis arbeidskraft, selv om det selvsagt er vanlig (og ofte forventet) å tilby en liten oppmerksomhet som takk for hjelpen.
Det finnes ingen fasit på hva som er den beste fremgangsmåten her, da det vil avhenge av både praktisk og økonomiske hensyn. Et alternativ er å fordele arbeidsoppgavene mellom flyttebyrået og hjelperne dine, slik at flyttebyrået tar det tyngste arbeidet, men ikke nødvendigvis det arbeidet som er mest tidkrevende.
Som forbruker er det ikke uvanlig å bli usikker på om tjenesten du trenger er verdt pengene, og om det egentlig lønner seg. Det er utvilsomt deilig å vite at profesjonelle tar ansvar for at alt du eier kommer frem til ditt nye bosted, men hvor mye dette er verdt i faktiske penger finnes det ingen fasit på. Du må rett og slett ta utgangspunkt i budsjettet du har til rådighet.
Det som er viktig, er at du tar noen generelle forholdsregler for å forsikre deg om at du ikke blir lurt. Det finnes dessverre flere eksempler på forbrukere som har blitt lurt av useriøse flyttebyråer som ikke er dekket av forsikring, eller som plutselig ikke kan redegjøre for store deler av flyttelasset. Vi har derfor satt sammen en enkel sjekkliste som vi anbefaler at du følger når du skal finne et egnet flyttebyrå:
Dersom du følger disse punktene, kan du være trygg på at du gjør et godt og informert valg.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg