Lurer du på hva flyttevask koster? Flyttevasken er kanskje det vi gruer oss mest til i forbindelse med flytting. Det er gjerne det siste som må gjøres, og ofte en kilde til konflikt mellom de som flytter ut og de som flytter inn. Vurderer du å leie vaskebyrå? I denne guiden forteller vi deg alt om prisen på flyttevask, hva som vanligvis inkluderes i en standard flyttevask, og hva du må tenke på dersom du skal leie et vaskebyrå. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Det er først og fremst størrelsen på boligen din som avgjør hvor mye flyttevasken kommer til å koste. De aller fleste vaskebyråer beregner prisen ut ifra kvadratmeter på boligen, i tillegg til eventuelle ekstratjenester som ikke inkluderes i standardpakken. Flere av de større aktørene har i tillegg priskalkulator på hjemmesiden din der du selv kan fylle inn blant annet postnummer og antall kvadratmeter som skal vaskes, og få et uforpliktende tilbud.
Basert på slike kalkulatorer og prisene i dagens marked, har vi kommet frem til noen realistiske priseksempler:
Du finner utvilsomt vaskebyråer som er både dyrere og billigere enn dette, da det lokale markedet kan variere en god del ettersom hvor i landet du holder til. Dersom du kommer over en pris som er veldig mye lavere enn dette vil vi imidlertid råde deg til å være litt kritisk, da du risikerer å være med på å understøtte svart arbeid.
Det finnes et relativt stort svart marked i renholdsbransjen som gjør at du kan få de samme tjenestene som de seriøse vaskebyråene tilbyr, men til halvparten av prisen. Som forbruker kan det være veldig fristende å prøve å spare penger på denne måten, men det er flere grunner til at dette er noe vi absolutt ikke anbefaler.
Du kan bidra til hvitvasking eller menneskehandel. Det er ikke uvanlig at kriminelle oppretter firma som skalkeskjul for hvitvasking av penger og menneskehandel. Selv om du kjøper tjenester fra det som ser ut til å være et seriøst firma kan du altså bli lurt. Sjekk alltid om firmaet er oppført i renholdsregisteret til Arbeidstilsynet, og i Brønnøysundregisteret.
Det er ulovlig. Ikke bare for de som selger deg renholdstjenester, men for deg som privatperson. Du har altså ikke bare et moralskt ansvar for å unngå svarte tjenester, du er faktisk juridisk ansvarlig, og kan i verste fall få bot på flere 10.000 kroner.
Forsikringen gjelder ikke. Et seriøst vaskebyrå vil ha forsikringer på plass i tilfeller personalet skader inventaret eller seg selv, dette kan du ikke regne med dersom du betaler svart. I tillegg kan du få problemer med ditt eget forsikringsselskap dersom du ikke kan dokumentere at tjenestene du har kjøpt som har ført til skader, er lovlige.
Kvaliteten får lide. Siden de fleste av oss vasker mer eller mindre hver eneste dag, er det lett å glemme at rengjøring også er et eget fagfelt. Det krever opplæring, erfaring og kunnskap for å utføre jobben på best mulig måte, uten at inventaret tar skade.
Du kan glemme garantien. Det er veldig vanlig å få en fornøydgaranti eller vaskegaranti når du benytter deg av et seriøst vaskebyrå, kanskje spesielt i forbindelse med flyttevask. Dersom du eller boligeier ikke er fornøyd, og sier ifra innen rimelig tid, vil byrået komme å utbedre eventuelle mangler gratis.
I forbindelse med at du skal flytte kommer du neppe unna selve flyttevasken. Enten det er snakk om utleie eller eid bolig må den nemlig rengjøres før nestemann skal flytte inn. Dessverre er dette også en svært vanlig kilde til konflikt mellom partene, og du som flytter ut er i stor grad avhengig av å få denne utvasken godkjent. Det finnes heller ingen formell standard for hva som regnes som en godkjent flyttevask, så her kan det fort vise seg å være ulike meninger.
Når du avslutter leieforholdet skal boligen leveres tilbake i samme stand som den var da du flyttet inn. Normalt slitasje som kommer av at boligen har vært bebodd regnes ikke med. Et godt tips er å gå igjennom leiligheten sammen med utleier når du flytter inn, slik at dere er enige om standarden på boligen og hvordan den skal se ut når du flytter ut. Hvis du mener at boligen ikke var ren da du flyttet inn hjelper det lite dersom det ikke på en eller annen måte er dokumentert.
Dersom du selger boligen din heter det seg at den skal være ryddet og rengjort ved overtakelse, men det er ikke spesifisert hvor rent det skal være. Husk at dette som oftest tar mye lengre tid enn du tror. Størrelsen på boligen har selvsagt en del å si, men du burde uansett regne med at det tar en hel arbeidsdag å bli ferdig. Ta derfor flyttevasken i god tid før overtakelsesdatoen, slik at du ikke blir stående å krangle med ny huseier på verst tenkelige tidspunkt.
Byråene rundt om i landet har ofte litt ulike oppfatninger om hva som er naturlig inkludert i en standard flyttevask. Derfor er det viktig at du selv har god oversikt over hva som må gjøres i din bolig, slik at du kan kommunisere dette til rengjøringsbyrået. Dersom du for eksempel har veldig store vinduer er dette noe du med fordel kan opplyse byrået om. Dersom du har mulighet er det aller best om byrået kan komme på befaring og gjøre egne vurderinger
En standard flyttevask burde normalt inkludere:
Mange rengjøringsbyråer tilbyr også en del ekstratjenester som mange kan ha behov for i forbindelse med flytting og flyttevask.
Stell av hage og uteområde: Denne delen av boligen er noe som ofte blir glemt i farta. Hagen og uteområdet kan imidlertid ha mye å si for helhetsinntrykket, og burde være ryddet og rengjort slik at det er i akseptabel stand.
Bortkjøring av avfall: Det dukker gjerne opp en del skrot når man flytter. Mye skal sikkert kastes, andre ting kan gis til bruktbutikk eller loppemarked. I alle tilfeller kan rengjøringsbyrået ofte være behjelpelig med bortkjøring mot et tillegg i prisen.
Fasadevask: Dersom det er snakk om overtakelse av hus kan det være aktuelt å vaske boligen på utsiden. Dette er sjeldent inkludert i prisen fra byrået da det krever både ekstra tid og spesialutstyr.
Det er flere ting som kan gjøre at flyttevasken blir litt dyrere enn normalt. Enten fordi arbeidet vil ta lengre tid, eller fordi det vil kreve spesialutstyr eller mer personell for å utføre jobben på en trygg og effektiv måte. Dette kan for eksempel være:
Det er viktig at du er veldig tydelig på hva du trenger, og på hvordan boligen din er utformet når du er i kontakt med ulike byråer. På den måten kan byråene skreddersy en pakke som passer deg og boligen din, og du kan sammenligne priser som er realistiske ut i fra dine behov.
Dette er nok noe av det aller beste med å leie et vaskebyrå. De fleste seriøse tilbydere vil kunne gi deg en eller annen form for garanti på arbeidet som blir gjort. Det vil si at dersom du ikke er fornøyd, og sier ifra til renholdsbyrået innen rimelig tid, vil de komme å utbedre eventuelle mangler gratis. Du slipper dermed å stå på hodet og vaske bak badekaret mens huseier står på trappen.
Det kan være mange grunner til at det ikke er praktisk mulig å ta flyttevasken selv. Kanskje du flytter til en annen kant av landet og ikke har mulighet til å være tilstede, eller timeplanen er full av andre gjøremål i forbindelse med flyttingen. I slike tilfeller kan det være en stor lettelse å overlate jobben til profesjonelle.
Det er imidlertid verdt å merke seg at svært mange renholdsbyråer er lokalt forankret, og dermed tilbyr tjenester innenfor et begrenset område, ofte innenfor et gitt fylke eller en bykommune. Du burde dermed ta deg tid til å gjøre egne undersøkelser i lokalområdet for å forsikre deg om at du får en god pris.
Det har etablert seg en rekke større aktører på markedet både lokalt og nasjonalt, og her har vi forsøkt å samle de største renholdsbyråene i landet slik at du kan få en viss oversikt over markedet.
Freska: Dette er et rengjøringsbyrå som opererer i Oslo, Bergen, Vestfold og Østfold. Ved hjelp av bestilingsløsningen på hjemmesiden kan du enkelt beregne pris, og for flyttevask har de en minstepris på omtrent 3.500 kroner for boliger under 40 kvadratmeter. Freska har også fornøydhetsgaranti på flyttevask.
CityMaid: Dette rengjøringsbyrået er tilgjengelig i store deler av landet helt opp til Trondheim. Du kan sjekke både pris og tilgjengelighet på hjemmesiden deres ved hjelp av postnummer og antall kvadratmeter som skal rengjøres. Minsteprisen for flyttevask starter på rundt 5.000 kroner, inkludert kvalitetsgaranti.
Lykke Hjemme: Denne tilbyderen er tilgjengelig i Trondheim, Bergen, Oslo og Stavanger, og prisen inkluderer en såkalt lykkegaranti. Det vil si at byrået retter opp feil og mangler uten ekstra kostnader. De oppgir imidlertid ikke pris på hjemmesiden sin, men du kan etterspørre pris via bestillingsløsningen på hjemmesiden deres.
Hittil har vi først og fremst snakket om byråer som selv ansetter og lærer opp renholdsarbeidere, men det finnes også en annen kategori, nemlig renholdsbyråer som utelukkende fungerer som bindeledd mellom renholdere og kunder. Disse byråene tilrettelegger altså for kontakt mellom deg og tilbydere av renholdstjenester i ditt nærområde, ofte ved hjelp av en app som du kan laste ned på telefonen din.
De du da møter, er renholdsarbeidere som er selvstendig næringsdrivende, og som dermed bestemmer sin egen lønn. Dette er på mange måter positivt, da du får presentert en rekke alternativer og har muligheten til å håndplukke den renholderen du mener passer best. Timeprisen kommer tydelig frem, og du kan enkelt sjekke referanser fra andre kunder. Husk imidlertid på at disse referansene kan være nøye utvalgt, og at mange slike apper ikke slipper gjennom negative kommentarer.
Andre negative sider med dette er at der renholdsbyråene har muligheten til å tilby deg en kvalitetsgaranti, er dette noe du ofte ikke kan regne med fra en enkelt renholder. Det kan også være vanskelig eller umulig å sjekke renholderens bakgrunn og kompetanse, og kommunikasjon kan være en utfordring da renholderne som formidles gjennom slike byråer ofte snakker dårlig norsk. De fleste krever også at du stiller med eget rengjøringsutstyr.
Når du blir satt i direkte kontakt med vaskepersonalet innebærer det altså ofte at du får en lavere pris enn du ville fått fra et stort vaskebyrå, men det innebærer også at du må ta mer ansvar selv for å passe på at alt er lovlig og trygt.
Ikke alle har rom i budsjettet til å benytte seg av renholdstjenester, og det er mye penger å spare på å ta seg av flyttevasken selv. Her kommer du veldig langt med sunn fornuft og et øye for detaljer, men det kan likevel være greit med en oversikt over hva som skal gjøres og hvordan du burde gå frem. Aller først anbefaler vi at du går gjennom rom for rom og noterer deg alt som skal gjøres. Etter hvert som du vasker deg gjennom boligen kan du stryke de ulike punkten.
Du kan godt ta utgangspunkt i sjekklisten vi har laget, men husk at alle boliger er ulike. Ta derfor også egne notater basert på hvordan boligen din er utformet.
I samtlige rom i boligen:
På kjøkkenet:
På toalett og baderom:
I tillegg må du huske å rengjøre inngangsdøren på innsiden og utsiden, samt koste inngangspartiet.
De fleste av oss vasker et eller annet hver eneste dag, men en flyttevask er en god del mer omfattende enn det daglige renholdet. Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene og problemstillingene som ofte dukker opp underveis. Det er nemlig ingen selvfølge at du er helt trygg på verken fremgangsmåten eller hva slags utstyr du burde velge til de ulike aktivitetene.
Såpe eller ikke såpe? For de fleste av oss er det nok fortsatt slik at såpevann og klut er førstevalget når vi skal vaske, men det er ikke alltid dette er nødvendig. Mange rengjøringsbyråer velger mikrofiberklut over såpe og kjemikalier så langt det lar seg gjøre. På både bad og kjøkken er det nok fortsatt veldig aktuelt å bruke en eller annen form for såpe, men når det kommer til resten av boligen er det veldig avhengig av hvor skittent det faktisk er.
Så hvor skittent er det? Svaret på det spørsmålet vet du nok best selv. Hvor ofte har veggene blitt vasket? Har det vært røyket inne? Har du hund? I noen tilfeller trengs det både vann og ordentlig såpe for å fjerne merker og lukt, i andre tilfeller kan det være tilstrekkelig å tørrmoppe tak og vegger med mikrofiberklut.
Hva skal du vaske? Når du lager deg en sjekkliste for vaskingen burde du også tenke over hva slags materialer du har i boligen din, og hvilken type rengjøring de tåler. Ubehandlet treverk krever for eksempel en annen fremgangsmåte enn tapet.
Hvilken mopp? Du har i bunn og grunn tre alternativer: tørrmopp, fuktmopp og våtmopp. Våtmopp er best egnet for grundig rengjøring, for eksempel på badet. Fuktmopp brukes på overflater som tåler litt vann, og der det ikke er utpreget møkkete. Tørrmopping benyttes på overflater som ikke tåler vann. Bytt mopp ofte, så slipper du å dra skitten utover.
Flyttevask viser seg ofte å være både tyngre og mer tidkrevende enn det man først ser for seg, og det er utvilsomt deilig å ha muligheten til å overlate det til noen andre. Dersom dette er noe du ser at du har rom for i budsjettet ditt vil det nok absolutt kunne være verdt pengene, men det krever at du gjør litt forarbeid. I løpet av de siste årene har det blitt mer og mer vanlig å leie inn hjelp til rengjøringen, og markedet er dermed stort og tidvis preget av hard konkurranse om kundene. Dessverre har det også ført til fremveksten av et stort svart marked for kjøp og salg av slike tjenester.
Dersom du følger denne sjekklisten, unngår du både useriøse aktører og store overraskelser når regningen skal betales:
Som forbruker så er det ikke så lett å vite hva som er et godt tilbud, og vi anbefaler helt klart at du innhenter flere tilbud og sammenligner flere tilbydere før du bestemmer deg. Det er ikke nødvendigvis slik at det dyreste alternativet gir deg det beste resultatet, eller at det billigste alternativet egentlig er det billigste dersom du ser nærmere på hva som inkluderes i prisen.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg