Lurer du på hva flyttebyrå koster? Er du på flyttefot og lurer på hvordan du kan gjøre det enklest mulig for deg selv? Vurderer du flyttebyrå, men er usikker på om det er verdt det? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for å leie flyttebyrå, inkludert hvilke tjenester de kan hjelpe deg med, hvordan du kan spare penger, og hvorfor det kan være et godt alternativ for deg. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Dersom du er en av de mange som skal flytte i nærmeste fremtid, har du kanskje begynt å lure på hvordan du skal få med deg alt du eier til din nye bolig uten å slite deg helt ut. Det er ofte slik at vi eier betydelig mye mer enn vi tror, og det kan dermed bli aktuelt å leie et flyttebyrå for å gjøre flyttedagen litt lettere.
Heldigvis finnes det en rekke tilbydere som er mer enn klar for å hjelpe deg med det du måtte behøve i forbindelse med flyttingen, det hele koker ned til hva du er villig til å betale. I denne artikkelen har vi samlet alt du trenger å vite for å finne et flyttebyrå som passer akkurat deg, både med hensyn til tjenester og priser.
Det kan være til dels store variasjoner mellom de ulike tilbyderne, men du vil ofte oppleve at de baserer seg på en fast timepris. Denne ligger vanligvis på rundt 1.000 kroner for én person med flyttebil, samt et tillegg på minst 500 kroner per time, per ekstra person.
Det er selvsagt ikke umulig å finne tilbydere som kan gi deg en bedre pris enn dette, men husk at du burde være oppmerksom på og kritisk til priser som er satt kunstig lavt. Senere i artikkelen viser vi deg hvordan du burde gå frem for å luke ut useriøse flyttebyråer.
Det finnes ingen boliger eller sammensetninger av eiendeler som er helt lik, og det er derfor vanskelig for flyttebyråene å sette en fastpris. Det er mange faktorer som vil påvirke den endelige prisen, og disse kan du ikke alltid påvirke selv
Prisene svinger med årstidene. Da tenker du kanskje umiddelbart at det er billigere å flytte om sommeren, siden vinteren ofte byr på glatte veier, redusert fremkommelighet og korte dager. Faktisk er det slik at det er sommeren, og spesielt sommerferien som er den dyreste tiden å leie flyttebyrå. Godt over halvparten av alle som flytter velger nemlig å legge flyttingen til denne perioden, og dette er med på å drive prisene oppover. Spesielt i studiebyer som Oslo, Bergen og Trondheim kan pågangen rundt skolestart være spesielt stor.
Beliggenhet kan ha stor betydning. Med det menes det at boliger som ligger langt unna eller vanskelig å komme til kan utløse ekstra kostnader. I tillegg vil det kunne bli dyrere dersom gjenstander må bæres opp eller ned flere etasjer.
Størrelsen på flyttelasset er kanskje det viktigste. Da dette sier noe om hvor lang tid det tar, hvor stor bil du trenger, og hvor mange flyttefolk du kan ha behov for. Det er ikke nødvendigvis lett å se for seg dette på forhånd, men det finnes flere metoder for å regne ut dette slik at du får et omtrentlig anslag.
Det finnes flere ulike metoder for å regne ut størrelsen på flyttelasset ditt. For å gjøre det enklest mulig trenger du bare å vite arealet på boligen din, dele dette på tre, og deretter multiplisere det med én meter. Svaret du får er antall kubikkmeter med plass du trenger til alle eiendelene og møblene dine. I følge denne metoden vil en leilighet på 60 kvadratmeter inneholde omtrent 20 kubikkmeter med saker og ting.
Enkelte forbehold kan være greit å huske:
Et annet alternativ er å bruke en volumkalkulator, men da må du være mer eller mindre ferdig pakket for å få et realistisk resultat. I slike kalkulatorer legger du inn alt du skal ha med deg, enten det er esker, møbler eller andre ting. I likhet med regnestykket ovenfor er det også her snakk om et estimat, og ikke en nøyaktig beregning.
Et flyttebyrå skal først og fremst hjelpe deg med å flytte eiendelene dine fra A til B, og du avgjør selv hvor mye du overlater til flyttefolkene. Mange velger for eksempel å flytte småting og personlige eiendeler selv, mens flyttefolkene tar seg av de tunge løftene og bæringen av møbler. Dette er bare opp til deg. Det finnes imidlertid mange ting et flyttebyrå kan hjelpe deg med som du kanskje ikke har tenkt over. Eksempler på andre tjenester du kan ha behov for er:
Det kan variere en del hva som inkluderes i prisen hos ditt lokale flyttebyrå, og hva de kan tilby av ekstratjenester. Dersom du vet fra begynnelsen av at du kommer til å trenge en del ekstratjenester burde du forhøre deg om du kan få en pakkepris som inkluderer alt av tjenester du trenger. Siden ingen flytteprosesser er helt like er flyttebyrået sannsynligvis vant til å tilpasse seg de behovene du måtte ha.
En standard flyttepakke vil inkludere én flyttebil og en eller to flyttefolk til å bære. Vanligvis vil ting som parkering, drivstoff og bompasseringer være inkludert i prisen, men det er viktig at du avtaler dette helt konkret med flyttebyrået. Da unngår du at den endelige regningen plutselig blir en del høyere enn du hadde regnet med.
Som vi tidligere har vært inne på tilbyr mange av flyttebyråene en rekke andre tjenester som du kan ha behov for i forbindelse med at du skal flytte. Her vil vi gå litt nærmere inn på de vanligste ekstratjenestene.
Flyttebil: Dersom du foretrekker å gjøre jobben selv eller ønsker å spare penger, men mangler et egnet kjøretøy, kan du leie flyttebil. Dette vil koste en del mindre enn å leie mannskap i tillegg.
Pakking: Du kan spare en god del tid dersom du får flyttebyrået til å hjelpe deg med å nedpakkingen eller oppakkingen. I tillegg kan det hende at du får en bedre pris på emballasje og esker dersom du kjøper dem via flyttebyrået og ikke i butikken.
Flyttevask: Flyttebyråene har ofte gode avtaler med lokale vaskebyråer, slik at du kan få en bedre pris enn dersom du skulle gjort egne avtaler. Noen flyttebyråer stiller også med eget personell for rydding og vasking.
Avfallshåndtering: Underveis i pakkingen og ryddingen dukker det fort opp en del gjenstander som du ønsker å kvitte deg med. Det kan være snakk om både avfall som skal til miljøstasjon, eller ting som kan leveres til nærmeste bruktbutikk. Bortkjøring av avfall og andre rot kan ofte overlates til flyttebyrået.
Mellomlagring: Det er ikke uvanlig at du kan få behov for å lagre hele eller deler av flyttelasset, og dette er en tjeneste som flere flyttebyråer kan tilby.
Spesialgjenstander: Det vil ofte koste litt ekstra å flytte gjenstander som er veldig store og/eller tunge, som for eksempel musikkinstrumenter eller verdiskap. For å unngå skader på folk eller gjenstander brukes det både spesialutstyr og ekstra folk.
Møbelmontering: Dette kan høres ut som en overflødig tjeneste, men husk at demontering og montering av møbler kan ta veldig lang tid, og at det kan være vanskelig å få til uten hjelp. Med riktig verktøy og en hjelpende hånd unngår du at møblene blir skadet.
Det kan være en stor fordel å innhente tilbud fra flere ulike flyttebyrå, da du sannsynligvis har en liten håndfull som opererer i nærområdet ditt. Da kan du velge den tilbyderen som kan gi den den prisen du vil ha for de tjenestene du trenger. Det er til tider stor pågang på flyttebyråene, så vi anbefaler at du er ute i god tid. Her har vi samlet noen av de mest kjente tilbyderne på landsbasis:
HMH - Home Management har sitt primærmarked på østlandet, men tar seg av flytting i hele landet og deler av Europa. De har avdeling i Oslo, Trondheim og Bergen.
Team Relocations har avdeling i Oslo, Bergen og Stavanger, og har 80 års erfaring med flyttehjelp. Ved hjelp av samarbeidspartnere og egne biler tilbyr de flytting over hele landet, i tillegg til bedriftsflytting og flytting til utlandet.
Vinjes er en av de eldste aktørene på markedet og tar på seg både utenlands- og innenlands-flytting over hele landet. De holder til i Trondheim, der de også har lagerhotell.
Hasselberg Transport AS tar primært flytteoppdrag mellom Sør-Norge og Nord-Norge, og har hovedkontor i Tromsø.
Smart Miljøservice AS har avdelinger i Bergen og Stavanger, og er et kombinert renholds- og flyttebyrå.
Dersom du får tilbud om gratis befaring av flyttebyrået kan du godt benytte deg av dette, da dette vil gi flyttebyrået et bedre grunnlag for å fastsette pris. Husk imidlertid at du på regne med noen telefoner i etterkant med pristilbud og markedsføring fra byrået som har vært innom.
Flytting kommer til å koste penger uansett hvordan du vrir og vender på det, men det finnes helt klart metoder som er billigere enn andre. Alternativet til å leie et flyttebyrå er gjerne å spørre venner og familie om en hjelpende hånd. Det finnes ingen fasit på hva som er best å gjøre, det avhenger både av økonomiske og praktiske hensyn.
Den største fordelen med å spørre venner og familie om hjelp er at dette i utgangspunktet er gratis. Det er selvsagt vanlig å tilby en oppmerksomhet som takk for hjelpen, men du vil uansett slippe billigere unna enn du ville gjort om du skulle betalt profesjonelle. I tillegg vil det kunne gjør flyttedagen litt mer morsom og sosial.
Som forbruker er det lett å bli usikker på hva som faktisk lønner seg, og hvordan man skal ta trygge valg. Du må ta utgangspunkt i budsjettet du har til rådighet og hva du verdsetter mest. Selv om det koster penger å leie flyttebyrå er det deilig å vite at det er profesjonelle som tar ansvar for at alt du eier kommer frem til riktig sted. Hvor mye dette er verdt i penger finnes det ingen fasit på.
Det krever imidlertid at du at noen forholdsregler for å forsikre deg om at du er i kontakt med et seriøst firma. Dessverre finnes det flere tilfeller folk har blitt lurt av useriøse tilbydere som for eksempel ikke har forsikring, eller som plutselig ikke kan redegjøre for store deler av innboet. For å hjelpe deg å unngå dette har vi satt sammen en enkel sjekkliste du kan følge når du leter etter flyttebyrå:
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg