Lurer du på hva flyttevask koster i Trondheim? Vasking er kanskje noe av det kjedeligste som finnes, spesielt etter en lang dag med flytting! Heldigvis finnes det mange vaskebyråer i Trondheim for deg som vurderer å leie vaskehjelp i løpet av flytteprosessen eller har innsett at arbeidsmengden blir for stor. Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for flyttevask, hva du burde se etter når du leier vaskebyrå, og hvordan du kan spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Det er kanskje ikke så overraskende at det først og fremst er størrelsen på boligen din som avgjør hvor mye du må betale for en flyttevask. I den grad vaskebyråene opererer med faste priser, så er disse prisene basert på antall kvadratmeter. Deretter er det spesielle behov og ekstratjenester som i størst grad vil påvirke prisen.
På hjemmesiden til flere av de største vaskebyråene i Trondheim finner du en kalkulator som gir deg et prisestimat basert på antall kvadratmeter og hvilke tjenester du har behov for. Ved hjelp av disse har vi kommet frem til noen priseksempler.
Husk at dette bare er omtrentlige priser. Du vil sannsynligvis finne byråer eller andre tilbydere som er både dyrere og billigere enn dette. Vær imidlertid veldig oppmerksom om du kommer over mistenkelig lave priser, da dette kan være tegn på at bedriften driver svart.
I tillegg til størrelsen på boligen er det andre faktorer som også kan ha en del å si for den endelige prisen. Dersom du for eksempel har veldig store vinduer eller det er høyt under taket vil det kunne kreve spesialutstyr, i tillegg til at det tar lengre tid. Det samme gjelder om du har flere kjøkken og bad, da dette er rom som det vil ta lengre tid å vaske. Kjæledyr og innerøyking er også faktorer som kan gjøre at vaskingen blir mer tidkrevende.
Trondheim er en by med mye til- og fraflytting og utgjør dermed et relativt stort marked for vaskebyråer som tilbyr flyttevask. I perioder kan det være veldig travelt for vaskebyråene, spesielt i starten og slutten av sommeren. Dette skyldes den store innflyttingen og utflyttingen fra studenter, som skjer rundt skolestart og skoleslutt. Dersom du vet at du trenger flyttevask i denne perioden, vil vi anbefale at du er ute i god tid.
I tillegg normale vaskebyråer finner du også bedrifter i Trondheim som fungerer som bindeledd mellom deg og vaskepersonell som er selvstendig næringsdrivende. Dette betyr ofte at du kan få en noe lavere pris enn du ville fått av et renholdsbyrå, men det legger også mer ansvar over på deg som forbruker. Senere i artikkelen vil vi redegjøre for noen av de største aktørene i Trondheimsregionen.
Det er delte meninger om hva en standard flyttevask innebærer, men i bunn og grunn handler det om at boligen skal være i samme stand når du flytter ut, som den var da du flyttet inn. Dersom du kjøper en flyttevask gjennom et renholdsbyrå vil de som regel gå ut ifra en standardpakke som kan tilpasses din bolig.
En standardpakke burde normalt innebære:
I tillegg kan det være behov for fasadevask, stell av hage og uteområde, eller bortkjøring av avfall. Dette er ekstratjenester som vanligvis ikke inkluderes i prisen, men som renholdsbyrået ofte kan være behjelpelig med mot et tillegg i prisen.
Flere byråer har spesialisert seg på blant annet flyttevask, og her har vi samlet noen av de mest populære tilbyderne i Trondheimsområdet.
CityMaid tilbyr flyttevask med kvalitetsgaranti, og du kan enkelt se veiledende priser ved hjelp av skjemaet på hjemmesiden deres. Prisen på flyttevask starter på rundt 5.500 kroner.
Lykke Hjemme tilbyr flyttevask inkludert lykkegaranti, som vil si at de vil utbedre eventuelle feil og mangler uten ekstra kostnader. Dersom du fyller ut skjema på hjemmesiden deres vil de ringe deg opp med et pristilbud.
Trondheim Renholdsservice AS kommer gjerne på en uforpliktende befaring, og har fornøydhetsgaranti på renholdet. De oppgir ikke priser på flyttevask, men henviser til kontaktskjema på hjemmesiden.
NIDA Renhold kan rengjøre både innendørs og utendørs, og vil komme med et pristilbud dersom du fyller ut informasjonen på hjemmesiden deres.
Den mest åpenbare måten å spare penger på er om du tar deg av hele flyttevasken selv, og dette er ikke nødvendigvis problematisk dersom det er snakk om en liten leilighet eller hybel. Det finnes flere sjekklister og guider du kan følge på nett som gjør jobben enklere og mer oversiktlig. Husk imidlertid at en flyttevask som oftest tar lengre tid enn du tror, og neppe er unnagjort på et par timer.
Dersom du planlegger godt og kanskje får venner eller familie til å hjelpe deg så er det på ingen måte en uoverkommelig jobb. Start med å skrive en liste over hva som må gjøres i hvert rom, samtidig som du forsøker å kartlegge hva du trenger av såpe og utstyr.
Noen av de vanligste problemstillingene du vil møte på er:
Bruk av såpe: Det er ikke alltid det er lurt eller nødvendig å bruke såpe, og grønnsåpe kan fort gjøre mer skade enn nytte om den brukes på feil underlag. I mange tilfeller kommer du bedre ut av det om du bruker en fuktet mikrofiberklut, dette gjelder kanskje spesielt på tak og vegger.
Hvilken mopp: Våtmopp egner seg best på badet, mens tørrmopping er for overflater som ikke tåler vann. En lett fuktet mopp med mikrofiber brukes ofte overflater som ikke er spesielt møkkete, og som tåler litt vann.
Hvor skittent det er: Det er dette som først og fremst avgjør hva slags utstyr du trenger og hvor lang tid det vil ta. Dersom du har hatt kjæledyr, eller du vet at veggene på kjøkkenet aldri har vært vasket, så vet du også at det vil kreve litt mer innsats å få det rent.
Dersom du ser at du har rom i budsjettet ditt til å betale for flyttevask så vil det nok være verdt pengene. I alle fall så lenge du passer på at vaskebyrået eller personalet du velger å bruke er trygt og seriøst.
Renholdsbransjen er dessverre preget av et relativt stort svart marked, og som forbruker kan det være fristende å skyve mistanken til side når det kommer et uslåelig tilbud på bordet. Vi vil imidlertid helt klart anbefale at du gjør det du kan for å forsikre deg om at bedriften du kjøper tjenester av driver på lovlig vis.
Dette kan du gjøre ved å søke i renholdsregisteret til Arbeidstilsynet, og i Brønnøysundregisteret. Alle som selger renholdstjenester, både byråer og enkeltpersonforetak, skal være registrert i renholdsregisteret. Et byrå med ansatte skal også være registrert i Brønnøysundregisteret. I tillegg burde du alltid betale med kort eller be om faktura.
Å unngå useriøse renholdsbyråer er også i din egeninteresse. Dersom noe blir stjålet eller ødelagt kan du få problemer med forsikringsselskapet ditt, i tillegg til at du neppe får garanti på arbeidet som blir gjort. Sist men ikke minst er det straffbart for deg som forbruker å kjøpe svarte tjenester, og du risikerer høye bøter.
Det er ikke alltid så lett å vite hva som er et knakende godt tilbud og hva som bare er lureri. Dersom du følger våre tips øker du imidlertid sannsynligheten for at du blir fornøyd med både prisen og resultatet av flyttevasken.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte flyttevalg